De Stille Boot op METS 2021

Bezoek ons op METSTRADE 2021 en leer over de innovaties en productlanceringen door Torqeedo en WaterWorld (elektrische aandrijvingen en batterijtechnologie) voor seizoen 2022.

Onze medewerkers verwelkomen u graag op de volgende stands vanuit onze rol als distributeur:
– Torqeedo, outboard en inboard elektrische aandrijvingen en batterijtechnologie, stand 01.741
– WaterWorld, inboard elektrische aandrijvingen en batterijtechnologie, stand 05.640
– Solbian, flexibele en custom zonnepanelen, stand 05.559
– Sentinal, remote bootmonitoring, stand 05.470
– Simarine, bootmonitoring en accubewaking, stand 05.571

Graag tot ziens op de METS 2021 !

De METSTRADE show is ’s werelds grootste vakbeurs voor uitrusting, materialen en systemen voor de watersport en maritieme industrie en wordt gehouden van 16 – 18 november in de Rai in Amsterdam.

Nieuwbouw De Stille Boot Heeg

Gevolgen brand: veel werk, maar ook een kans voor De Stille Boot!

“We hebben de gevolgen van de brand omgedraaid naar een unieke kans die we met beide handen aangrijpen!”

In december 2020 werd het bedrijfspand van De Stille Boot in Heeg in de as gelegd door een alles verwoestende brand. In enkele uren werd een dynamisch bedrijf stilgelegd en was bijna alles weg. Een goedgevuld magazijn met elektrische motoren, batterijen, onderdelen en accessoires, een werkplaats met specialistische gereedschappen en de kantoren waarin de voorgaande dag nog volop werd gewerkt aan de missie van De Stille Boot. Wat restte was een zwartgeblakerde, verbogen staalconstructie.

Gelukkig draaiden de verkoop- en administratieve systemen extern in de cloud en werd met hulp van klanten, leveranciers en relaties de bedrijfsvoering in no time in Sneek weer opgestart. De weerbaarheid van eigenaren Marcel Schaap en Anton van Wijk en hun team bleek uitzonderlijk. Met goede ondersteuning en de nodige extra uren inzet draait het bedrijf weer als nooit te voren en is de duurzame missie naar een zo groot mogelijk bijdrage aan de energietransitie naar elektrische voortstuwing weer opgepakt.

“De gevolgen van een brand zijn mentaal zwaar. De verwerking van alles wat er in korte tijd op je af komt heeft tijd nodig”, aldus Marcel Schaap, mede eigenaar van De Stille Boot. “Je komt in een zeer actieve modus om in korte tijd de bedrijfsvoering weer op gang te brengen. Het was een pittige tijd, maar we konden gelukkig als snel starten met het maken van nieuwe plannen voor de herbouw van het pand. Het voordeel van het bouwen van een nieuw pand is dat je het ontwerp af kunt stemmen op de groei van ons bedrijf die we in de komende jaren verwachten. Daarnaast kan je werken met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Zonnepanelen, een hoge graad van isolatie en een warmtepomp voor de verwarming. We zien de gevolgen van de brand dan ook als een unieke kans die we met beide handen aangrijpen.”

Alle belangrijke bedrijfsprocessen krijgen in het nieuwe pand ruimte om te groeien. Naast een groot magazijn voor de distributie van elektrische motoren van Torqeedo en WaterWorld met bijbehorend breed assortiment (lithium) batterijen en onderdelen, zet De Stille Boot in op een kwalitatief hoog netwerk van dealers en servicepartners. Anton van Wijk, mede eigenaar De Stille Boot: “In het nieuwe pand hebben we een aparte zaal voor technische en commerciële trainingen. In de ruime werkplaats kunnen de praktische elementen van de trainingen uitgevoerd worden. Met het delen van kennis en ervaring op het gebied van elektrisch varen hopen wij de energietransitie in de watersport te versnellen.” De eerste trainingen worden in april of mei 2022 gegeven.

Door de groeiende vraag in de markt en het marktaandeel van De Stille Boot is het team van medewerkers afgelopen maanden uitgebreid met 4 nieuwe medewerkers. Elk met hun eigen expertise om de missie kracht bij te zetten. “Het is maar goed dat het nieuwe pand snel wordt opgeleverd. We groeien uit onze jas op de tijdelijke locatie in Sneek!” Aldus Anton van Wijk.

De feestelijke opening vindt plaats in het eerste kwartaal van 2022.

Het pand is ontworpen door Heeren 3 Architecten uit Heerenveen en de bouw wordt gerealiseerd door Bouwgroep Noord uit Drachten.

SOLBIAN-Solar_Baltic-145

Grootste solar systeem op zeiljacht ooit geplaatst van Solbian bespaart 4,5 ton CO2-uitstoot per jaar

Op de Monaco Yacht Show 2021 heeft Baltic Yachts een 44,6 meter lange Baltic 146 PATH gepresenteerd met het grootste solar systeem dat ooit op een zeiljacht is geïnstalleerd. Het op maat gemaakte systeem met een 8.714Wp is geïntegreerd in het dak van het zeiljacht en levert 30 tot 50 kWu energie per dag. Deze hoeveelheid energie is voldoende om de aangesloten systemen (navigatie, stuurautomaat, verlichting en entertainment) ruim 7 uren te laten functioneren. In combinatie met het 44 kWu accupakket maakt het solar systeem 14 tot 18 uren stille werking van de systemen mogelijk.

Dit unieke systeem zorgt niet alleen voor de verlaging van de ecologische footprint van het zeiljacht, maar ook voor besparing van gewicht (ruim 300kg) en reductie van de onderhouds- en brandstofkosten van de generatoren die de energie anders hadden moeten leveren. De generatoren hadden voor de benodigde energie dagelijks 10 to 17 liter diesel moeten verbranden met de bijbehorende brandstofkosten en CO2 uitstoot. Het systeem verhoogt tevens de veiligheid aan boord door de continuïteit in de energievoorziening van de systemen en de onafhankelijkheid van externe energiebronnen. 

Het solar systeem is ontworpen en geleverd door Solbian. Solbian is gespecialiseerd in het ontwerp en de productie van flexibele zonnepanelen. De panelen zijn buigzaam, overloopbaar, uiterst dun en licht van gewicht. De panelen bieden een hoog rendement en zijn ideaal voor plaatsing op vrachtschepen en passagiersvervoer, particuliere motor- en zeilboten, campers, caravans en andere recreatieve en zakelijke toepassingen.

De zonnepanelen van Solbian zijn verkrijgbaar in verschillende standaard formaten of worden op maat gemaakt, passend in het ontwerp van het schip. Naast kwaliteit is het esthetische element erg belangrijk. Door de keuzemogelijkheid van verschillende kleuren front en back sheets kan de door de eigenaar of architect gewenste look gerealiseerd worden.

Wilt u weten met welke panelen en bijbehorende installatie van Solbian uw schip of vervoersmiddel uitgerust kan worden? Ga naar https://destilleboot.nl/solbian/ en neem contact op voor een advies op maat.

De Stille Boot is expert op het gebied van elektrisch varen en distributeur van de producten en systemen van Solbian in de Benelux.

Nieuwe Torqeedo stuurbare thruster op Shipping-Technics-Logistics – Kalkar

Torqeedo stuurbare thruster

Op 21 en 22 september vindt in Kalkar de Duits/Nederlandse beurs voor de binnenscheepvaart plaats. De Stille Boot is daar aanwezig op de stand van onze leverancier Torqeedo.

Wij tonen er o.a. de nieuwe Torqeedo Deep Blue 50 kW stuurbare thruster. Een ideale aandrijving voor passagiers- en werkboten op de binnenwateren, waar manoeuvreerbaarheid en efficiency van groot belang zijn. Deze aandrijving werd door Torqeedo ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse Poseidon Propulsion. Een mooi voorbeeld van Duits-Nederlandse samenwerking!

Daarnaast worden van de Deep Blue range de 100 kW inboard motor getoond, zowel in de 2500 RPM versie voor snelvarende boten als de 900 RPM versie voor grotere waterverplaatsers. Deze laatste motor beschikt over een machtig koppel van 1060 Nm! Ook is de Deep Blue 50 kW outboard motor te zien.

In de Torqeedo Cruise serie tonen we de Cruise 10.0, een krachtige outboard, vergelijkbaar met een 20 PK benzinemotor. Zeer geschikt voor kleinere werk- en duwboten.

Wij ontvangen u graag op stand nr. 102 in Messe Kalkar, net over de grens bij Arnhem. Tickets zijn hier gratis te bestellen.
Komt u niet naar de beurs, maar wilt u wel meer weten over de professionele toepassingen van Torqeedo, stuur dan een email naar torqeedo@destilleboot.nl.

Torqeedo-Cruise 10 tiller Van Aalsburg

Elektrisch Varen Paviljoen met 10 elektrische boten op HISWA te water

De Stille Boot laat op de HISWA te water niet alleen haar complete range motoren, accu’s en
bijbehorende componenten zien, maar ook de toepassing daarvan in een brede reeks boten.
Bijzonder zijn de 3D geprinte Duurzame Sloep 635 met WaterWorld 4.0 inboard, de snelle
ZenPro 580 RIB met Torqeedo Deep Blue 50 outboard en een sloep op waterstof met
Torqeedo Cruise 2.0.

De presentatie vindt plaats op het eigen Elektrisch Varen Paviljoen ‘Boot aan Stroom’, met
daaromheen de boten in het water. Zo kan de bezoeker een goed beeld krijgen van de
praktisch toepassing van verschillende elektrische aandrijvingen in verschillende soorten
boten.

Op het Paviljoen met standnummer J06 zijn de motoren zelf uiteraard ook te zien: De
WaterWorld inboard motoren van 4 tot 15 kW en de Torqeedo range van 0,6 tot 100 kW.
Geschikt voor boten en jachten van 2 tot 35 m. lengte!
Daarnaast laat De Stille Boot haar bij elektrisch varen horende aanbod zien van merken als
Solbian (flexibele overloopbare zonnepanelen), Genasun (solar laadregelaars), LCE (lood
carbon accu’s), Aces (lithium accu’s), Sentinel (remote boat monitoring) en Simarine
(accumonitors).

De getoonde boten zijn:

  1. Admirals Tender
  2. Pointer 25 – Jachtwerf Heeg
  3. Anker Alexia 730 – Anker Boten
  4. Stender 650 – ZWF Yachts
  5. Duurzame sloep 635 – Duurzame Sloep
  6. ZenPro 580 – Naviwatt
  7. Rand Picnic 18 – Omtzigt Watersport
  8. ZuidWesterSloep 525 – ZuidWesterSloep
  9. ASTender 340 – The Boatshed
  10. Highfield – Fort Marina

Naast de 10 boten die wij bij onze stand in het water tonen laten we ook nog een noviteit zien: de sloep op waterstof! Deze zal te zien zijn in de entreehal van de beurs. 

Bezoek ons op de HISWA te water Elektrisch Varen Paviljoen ‘Boot aan Stroom’ standnummer: J06 van 1 tot en met 5 september 2021 in de Batavia Haven, Lelystad

Elektrisch aangedreven AdmiralsTender 28

Gezien door Jachtbouw Actueel op de Boat Show Hollandse Plassen: de eerste elektrisch aangedreven AdmiralsTender 28. “We kregen steeds meer vragen van klanten of er ook een elektrische AdmiralsTender leverbaar was”, aldus Foppe Jan Smit, “daarom hebben we deze versie samen met De Stille Boot ontwikkeld. Als alternatief voor een kleine diesel; voor watersporters die stil en schoon willen varen. Er zijn een ander roer en een aan gepaste schroef geplaatst en ook de schroefasinstallatie is optimaal uitgelijnd en daardoor stil.”
Marcel Schaap van De Stille Boot vult aan: “Onder de motorkap staat een WaterWorld elektromotor van 15 kW, waarmee deze AdmiralsTender ook waterverplaatsend mooi vaart. Met 16 km/u komt hij boven de rompsnelheid en dat is dus een stap sneller dan je zou verwachten. De elektromotor is gecombineerd met drie Torqeedo lithium accu’s van 5 kW elk, dus in totaal 15 kW. Goed voor een volle dag varen. Met de snellader zijn de accu’s in een paar uur te laden.
www.admiralstender.com