Contact
De Stille Boot
It Butlan 9
8621 DV Heeg
Voor particuliere verkoop en service, kijk op onze dealerlijst
Voor onze klanten:
Bestellingen: orders@destilleboot.nl
Service en onderhoud: service@destilleboot.nl
Algemeen: info@destilleboot.nl
Telefoon 0515 44 44 28
Tags
electric days
Event
Genasun
GreenWaves
HISWA
Hiswa te water
lithium
Maril
METS 2018
nieuwbouw
service
Simarine
solar-elektrisch
Solbian
test
Torqeedo
Torqeedo Commercial
Torqeedo Cruise
Torqeedo Deep Blue
Torqeedo Power
Torqeedo Travel
Torqeedo Ultralight
Travel 503
Travel 1003
Travel 1103
vacature
waterstof
WaterWorld
COLUMN | SLOEP OP STROOM – Sloep editie 17 ’21
/door Romkje GrootheddeTERUG NAAR SIERLIJKE SLOEPEN
Oorspronkelijk was de sloep een werkboot. En dan meestal een bijboot, die op het dek van grote schepen werd meegenomen. Dat kon een reddingssloep zijn, die uiteraard alleen in noodgevallen werd gebruikt. Of een roeisloep, die werd gebruikt om bemanning naar de wal te brengen op plaatsen waar het grote schip voor anker ging en niet kon aanleggen.
Elke toepassing had zijn eigen vorm sloep. Een vorm die het meest geschikt was voor het doel waarvoor de boot werd gebouwd. Bij de opkomst van de sloep voor de watersport herken je de verschillende vormen terug. Enerzijds begon het met de stoere, vissersbootachtige sloepen van bijvoorbeeld Van Wijk, anderzijds de meer elegante verschijningen, zoals de Kapiteinssloep van Wajer. Beide typen hebben veel navolging gekregen. Later werden de reddingssloepachtige boten populair, zoals de boten van Seafury.
LEKKER SNEL
Los van het karakter en de uitstraling van deze sloepen ontstond er bij de watersporters ook de wens om snel te kunnen varen. Voor dat laatste zijn de klassieke modellen, met vaak een slanke of spitsgat achtersteven, niet zo geschikt. Daar kwamen de tenders uit voort, die met hun brede en aflopende spiegel eigenlijk meer weg hebben van de klassieke speedboten, zoals Riva of Boesch, dan van een sloep. Het overgrote deel van de huidige sloepen en tenders zijn echter nog steeds water verplaatsende en geen snel varende boten. Dat is ook logisch, want op het grootste deel van ons binnenwater mag helemaal niet hard gevaren worden.
MOOIE LIJNEN
Wat wordt dan de volgende fase voor sloepen en tenders? Die zal waarschijnlijk veel meer bepaald worden door de wens en de noodzaak om efficiënter en dus zuiniger te varen. Met het groeiende belang van elektrisch varen groeit de logica om daarmee bij het ontwerpen van boten rekening te houden. Een efficiënt varende boot heeft immers minder vermogen nodig om te varen, dus minder accu’s om dezelfde actieradius te behalen en is daardoor weer lichter én betaalbaarder. Een positieve spiraal dus, zowel voor de prestaties als de portemonnee. Helemaal passend in de trend om minder te verspillen en te vervuilen. En dan komen we toch weer terug bij de slankere, sierlijke sloepen van weleer. Maar dan natuurlijk gecombineerd met modern design en comfort, zodat we volop kunnen genieten van onze sloep en de ontspanning op het water! |
Marcel Schaap
Wilt u de gehele uitgave lezen van SLOEP! editie 17 ’21, bestel een exemplaar via deze link: BESTEL SLOEP! 17 ’21 ONLINE
Fijne feestdagen
/door AntonWij wensen u hele fijne feestdagen en een gezond en voorspoedig 2022.
Van 24 december t/m 2 januari zijn wij gesloten.
De Stille Boot start 2022 energieneutraal
/door Romkje GrootheddeDe bouw van het nieuwe bedrijfspand van De Stille Boot aan It Butlân in Heeg nadert de eindfase. In de laatste weken van het jaar wordt de afbouw en het installatiewerk afgerond en in de loop van januari kan het gebouw in gebruik genomen worden. Een mooi vooruitzicht voor de start van 2022.
Bij het ontwerp van het pand zijn duurzame keuzes gemaakt. Vanuit de missie van De Stille Boot¹ vloeit de verantwoordelijkheid voort om op een bewuste manier om te gaan met het gebruik van energie en het beperken van de CO2 footprint.
Energieneutraal bedrijfspand
“Bij het ontwerp en de realisatie is toegewerkt naar een energieneutraal bedrijfspand.” zegt Siebren Sijtsma van DRS Installatietechniek uit Noardburgum. DRS verzorgt al het installatiewerk van de nieuwbouw.“ Alle bedrijfsruimten zijn voorzien van vloerverwarming en deze wordt verwarmd door een Water-Water-Warmtepomp. Door de hoge isolatiewaarde van het gebouw is het mogelijk een volledige waterpomp te gebruiken. In de zomer kunnen de ruimten gekoeld worden met deze installatie. Zo realiseer je een plezierige werkomgeving in alle seizoenen.” Aldus Sijtsma.
Ruim 60 zonnepanelen op het dak en aan de voorgevel van het magazijn zorgen voor de benodigde energie. Met een beoogde opbrengst van 21 MWh per jaar leveren deze panelen voldoende stroom voor de bedrijfsvoering. Het gebruik van uitsluitend Ledverlichting draagt bij aan de energiebesparing.
“We hebben in de breedte gekeken naar manieren om energie en water te besparen. In het oude pand maakten we al gebruik van een warmtepomp en een grijswatersysteem. In het nieuwe pand kunnen we door de verbetering van de technieken nog zuiniger werken.” Vertelt Marcel Schaap, mede eigenaar van De Stille Boot. Om leidingwater te besparen wordt wederom gebruik gemaakt van een grijswatersystem. Hiervoor wordt regenwater en licht verontreinigd huishoudelijk afvalwater afgevangen, gefilterd en gebruikt voor het doorspoelen van de toiletten. Dit zorgt voor 30% tot 40% besparing op het gebruik van schoon drinkwater. “Drinkwater is een waardevol goed en daar spoel je het toilet niet mee door als dat niet nodig is. We drinken liever een extra glaasje!” sluit Schaap af.
Laadplein voor elektrische auto’s
Om in te spelen op de groeiende behoefte aan laadpunten voor elektrisch vervoer worden er op de parkeerplaats 6 laadpunten voor elektrische auto’s aangelegd. Deze laadpunten kunnen gebruikt worden voor het opladen van elektrische auto’s van het personeel of bezoekers van De Stille Boot. Daarnaast zijn de laadpunten toegankelijk voor forenzen en bewoners van Heeg. De laadpalen zijn te gebruiken met een laadpas van E-Flux of de grote leasemaatschappijen.
De voorbereiding voor de verhuizing is in volle gang. Als alle planningen gehaald worden, zullen alle bedrijfsmiddelen en voorraden samen met het team rond 15 januari over gaan naar het nieuwe gebouw. In het voorjaar wordt het pand officieel geopend in de aanwezigheid van klanten en relaties.
Het pand is ontworpen door Heeren 3 Architecten uit Heerenveen en de bouw wordt gerealiseerd door Bouwgroep Noord uit Drachten. Het installatiewerk wordt verzorgt door DRS Installatietechniek uit Noardburgum.
¹ De missie van de Stille Boot is om een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan de energietransitie op het water door het aanbieden van integrale totaaloplossingen voor de elektrische voortstuwing van boten.
Prototype E-Pusher S operationeel voor het vervoer van bouwafval in de binnenstad van Utrecht
/door Romkje GrootheddeKOTUG draagt bij aan de leefbaarheid van steden door duurzame, betaalbare waterlogistieke oplossingen aan te bieden voor de binnenvaart, zoals de elektrisch aangedreven E-Pusher.
Het kleinste formaat van de E-Pusher, de E-Pusher S is een duwboot die met modulaire duwbakken ingezet wordt voor het vervoeren van bouwafval, (bedrijfs)afval en andere ladingen in en uit waterrijke binnensteden, zoals Delft en Utrecht.
Het prototype van de E-Pusher S, de CityBarge One, wordt aangedreven door 2 stuurbare Torqeedo 10kW Pod-motoren. Het hoge koppel van de elektromotoren is een groot voordeel en belangrijk bij de duwfunctie van de boot. Elke motor is voorzien van een Torqeedo lithium ion accubank met een capaciteit van 21kWh. Voldoende energie om een dag inzet te leveren met een zware vracht.
De duwboot is uitgerust met GPS-sensoren en detectiecamera’s. Op termijn kunnen nieuwe toepassingen worden ingeplugd zoals Google Maps en slimme planningssoftware waardoor de boot autonoom zou kunnen varen.
Meer informatie over de KOTUG E-Pusher en de toepassingen vindt u via deze link: www.citybarge.eu/
Wilt u weten hoe elektrische voortstuwing binnen uw project ingezet kan worden? Bezoek de website van De Stille Boot voor meer informatie en neem contact op. www.destilleboot.nl/
Foto: KOTUG
Nieuw voor 2022! Torqeedo Cruise 3.0, 6.0 en 12.0
/door Romkje GrootheddeTorqeedo introduceert een nieuwe range Cruise motoren voor seizoen 2022. De nieuwe modellen met 3,6 en 12 kW vermogen vertegenwoordigen een stuwkracht van respectievelijk 6,10 en 25 pk.
Door het vernieuwde technische ontwerp kenmerken deze motoren zich door:
Installatiegemak met TorqLink op Cruise 6.0R, POD en 12.0
Voor de Cruise 6.0R en Pod en de 12.0 is het mogelijk via het TorqLink systeem één geheel met de Torqeedo lithium accu’s, bedieningshendel en display te vormen. Alles wordt plug & play geleverd voor eenvoudige installatie. TorqLink is Torqeedo’s geavanceerde elektronica communicatiesysteem dat al gebruikt wordt in de zwaardere Deep Blue aandrijvingen en vanaf 2022 ook mogelijk op de zwaardere Cruise modellen.
Voor een overzicht van de technische specificaties van de Cruise modellen klik hier.
Voor een visualisatie van TorqLink klik hier.
Naar verwachting zijn de nieuwe modellen leverbaar aan het begin van het 2e kwartaal van 2022.
Veel elektrisch varen innovatie op de METS
/door AntonDe ontwikkelingen bij duurzaam varen gaan razendsnel. Op vakbeurs Metstrade (16-18 november, RAI Amsterdam) presenteren de merken die De Stille Boot in Nederland vertegenwoordigt nieuwe producten en innovaties voor seizoen 2022.
Nieuwe Torqeedo Cruise outboard en podmotoren, krachtiger én stiller
De huidige motoren van 2, 4 en 10 kW neemt fors toe in vermogen tot 3, 6 en 12 kW, qua kracht vergelijkbaar met 6, 10 en 25 PK. Door nieuwe techniek en elektronica worden ze niet alleen krachtiger, maar ook stiller. Ze blijven licht van gewicht en even compact, met weinig weerstand onder water.
De Torqeedo motoren vormen via het TorqLink systeem één geheel met de Torqeedo lithium accu’s, bedieningshendel en display. Alles wordt plug & play geleverd voor eenvoudige installatie.
Nieuwe WaterWorld accu’s geïntegreerd in complete aandrijving
De Nederlandse fabrikant Water World Electronics, bekend van hun fluisterstille WaterWorld elektrische inboard motoren, introduceert op de METS een nieuwe lithium accu. Net als bij Torqeedo is deze volledig geïntegreerd in het aandrijfsysteem, waardoor het complete systeem nog betrouwbaarder en makkelijke te installeren wordt, zowel bij nieuwbouw als hermotorisering.
De nieuwe 48 volt lithium ijzerfosfaat accu heeft een capaciteit van 6,5 kWh en is eenvoudig uit te breiden door meerdere accu’s parallel te schakelen. Hiermee een logische aanvulling op de range WaterWorld motoren in de vermogens van 4, 7,5, 10 en 15 kW.
Solbian: vernieuwde ALLinONE zonnepanelen met geïntegreerde lader
Solbian levert al jaren flexibele, overloopbare zonnepanelen met het hoogste rendement voor de jachtbouw. Voor seizoen 2022 introduceert Solbian het vernieuwde ALLinONE powerboard. Deze slimme solar laadregelaar (MPPT) maakt het nog eenvoudiger deze duurzame stroombron te integreren in het boordnet. Voorzien van bluetooth, wifi en een smartphone app om de zonnepanelen te monitoren.
Ook de Sloveense fabrikant Sentinel Marine is aanwezig op de METS. Sentinel kondigde eerder dit najaar een samenwerking aan met ‘s werelds grootste botenbouwer Groupe Beneteau. Met hun vernieuwende modulaire bootmonitoring producten is Sentinel de voorloper in deze markt.