De Stille Boot nieuwe distributeur van BlueNav motoren

Op de komende METS in Amsterdam wordt De Stille Boot geïntroduceerd als Benelux distributeur van de elektrische aandrijvingen van BlueNav. Deze Franse fabrikant ontwikkelde de unieke en zeer innovatieve BlueSpin motoren, die uitermate geschikt zijn om schepen tussen de 8 en 15 meter van een hybride aandrijving te voorzien. De basis is een elektrische “rimdrive” (ringmotor) die in verschillende vormen ophaalbaar en draaibaar is. Daarmee kan deze zonder grote ingrepen aan de boot als extra motorisering worden toegevoegd aan de verbrandingsmotor. Dit maakt hem geschikt voor zowel nieuwe schepen als voor retrofit.

 

Gezamenlijke missie
De Stille Boot zal zich bezighouden met de verkoop, marketing en service van de BlueNav producten in de Benelux. “De producten van BlueNav zijn een waardevolle aanvulling op ons bestaande aanbod elektrische aandrijvingen. Ze bieden oplossingen en toepassingen die andere merken niet kunnen bieden. Wij brengen onze expertise op het gebied van elektrisch varen en de kennis van de markt in bij deze samenwerking. Ook delen wij de missie om de energietransitie op het water te versnellen. Een perfecte match dus!” Aldus Marcel Schaap, founder van De Stille Boot.

 

BlueSpin: 3 typen motoren
De BlueSpin motoren maken gebruik van de rimdrive technologie. Een ringvormige motor zonder as. Voordelen: heel compact, licht en stil. Daardoor zijn ze perfect geschikt voor ophaalbare oplossingen, waarvan BlueSpin twee varianten biedt: de outboard, een unit die tegen de spiegel van de boot gemonteerd wordt en de inboard, die in de motorruimte geplaatst wordt. In beide gevallen kunnen deze motoren makkelijk toegevoegd worden aan een verbrandingsmotor, zonder grote ingrepen in het scheepsontwerp of de constructie. Ideaal dus om schepen hybride te maken. Beide motoren zijn ophaalbaar, wat ideaal is voor snelle motor- en zeilboten. Bovendien zijn de motoren elektrisch 360⁰ bestuurbaar, wat voordelen biedt op het gebied van nauwkeurig en gemakkelijk manoeuvreren.

Als derde variant is er een vaste, niet ophaalbare variant, die onder tegen de romp wordt gemonteerd. Deze motor is ook bestuurbaar en leent zich voor zowel een hybride als 100% elektrische aandrijving.

Alle motoren leveren een maximaal vermogen van 15 kW. Komend jaar wordt dit naar beneden en boven uitgebreid met 8 en 30 kW motoren.

Geavanceerde software en integratie
De BlueNav systemen hebben een eigen bedieningspaneel voor de aansturing, maar de informatie over vermogen, positie, rest vaartijd e.d. kan zichtbaar gemaakt worden op de alle bekende merken schermen die op boten worden toegepast. Dit betekent dus dat hoewel de motoren ook achteraf toegevoegd kunnen worden, het systeem toch goed is geïntegreerd in de boordsystemen. Dat geldt ook voor de communicatie met het 48V accu-pakket.

De software maakt allerlei geavanceerde functies mogelijk, zoals autopilot, virtual anchor (DP) en easy docking. Zo voegen de BlueSpin motoren nóg meer plezier en comfort toe aan de boot!

Over BlueNav
BlueNav uit het Franse Arcachon is een 2020 opgerichte innovator van elektrische aandrijvingen. Het bedrijf is snelgroeiend en internationaal aan het expanderen, waar de samenwerking met De Stille Boot aan bijdraagt. Recent werden meerdere distributeurs in landen wereldwijd aangesteld.

Over De Stille Boot
De Stille Boot werd in 2004 opgericht met als missie om de elektrische revolutie op het water te versnellen. Als distributeur van leidende merken als Torqeedo, WaterWorld en diverse energiesystemen werden al vele duizenden boten in Nederland en daarbuiten geleverd met elektrische aandrijvingen.

 

BlueNav is te vinden op de METS in Amsterdam, standnr. 05.257.

Subsidie alarm: Booteigenaren in de provincie Zuid-Holland opgelet!

Zuid-Holland gaat voor duurzame waterrecreatie met subsidieregeling elektrisch varen

Om schone en duurzame waterrecreatie te stimuleren, heeft de provincie Zuid-Holland een subsidieregeling ontwikkeld voor de ombouw van boten van een fossiele naar een elektrische motorisering. Deze regeling is bestemd voor particuliere booteigenaren die ingezetene zijn en hun boot afgemeerd hebben in de provincie Zuid-Holland. Aanvragen voor deze subsidie kunnen ingediend worden vanaf 16 november.

Stimuleren buitenrecreatie
Zuid-Holland wil een aantrekkelijke, gezonde, veilige en concurrerende provincie zijn waar mensen, zowel bewoners, forensen als toeristen, met plezier wonen, werken en recreëren. Het ontstaan van Zuid-Holland is onlosmakelijk verbonden met het water. Als natuurlijke verbinder van stad en land levert het vaarwegennetwerk met zijn waterfronten een belangrijke bijdrage aan het woon- en vestigingsklimaat.

De subsidie ter stimulering van elektrisch varen komt voort uit de ambities van de startnotitie Sport & Recreatie. Hiermee wil de provincie haar inwoners stimuleren in hun vrije tijd meer naar buiten te gaan om te bewegen en te recreëren. Zoals varen op gastvrij en beleefbaar water, met een goede balans tussen waterrecreatie, natuur en milieu. Elektrisch varen is hiervoor de aangewezen manier.

Interessante regeling voor booteigenaren
De elektromotor is door de aandacht voor duurzaamheid en de energietransitie bezig aan een opmars op het water. De subsidieregeling biedt particuliere booteigenaren in Zuid-Holland nu de mogelijkheid sneller de overstap te maken door een tegemoetkoming in de ombouwkosten van maximaal € 4.000,-.

De regeling in het kort:

  • beschikbaar voor particuliere inwoners van de provincie Zuid-Holland.
  • met boten die in Zuid Holland hun ligplaats hebben.
  • het gaat alleen om inboard motoren, geen outboards.
  • het gaat om ombouw van bestaande boten, geen nieuwe boten.
  • en alleen 100% elektrisch, geen hybride aandrijving.
  • aanvragen kunnen ingediend worden vanaf 16 november, zolang het budget strekt..
  • de subsidie bedraagt 25% van de totale kosten van ombouw, met een maximum van € 4.000 per boot.
  • het totale budget is € 100.000,-.
  • wie het eerst komt die het eerst maalt.

Alle voorwaarden en een toelichting kunt u lezen in de regeling via deze link. Het budget voor deze regeling is beperkt, dus het is zaak om zo snel mogelijk gebruik te maken van deze uitgelezen kans!

Aanvragen subsidie
Wilt u gebruik maken van deze subsidie dan kunt u uw aanvraag indienen via de website van de provincie Zuid-Holland via het subsidieportaal via deze link.

Voor een duidelijke uitleg over het invullen van de aanvraag kunt u deze link volgen.

Erkende ombouwstations
Via de dealerlocator op onze website vindt u een erkende installateur die de ombouw voor u als booteigenaar kan realiseren. Van het juiste advies tot aan de eerste emissievrije vaartocht!

Ga naar de dealerlocator via deze link.

 

 

 

 

WaterWorld – De juiste inboardmotor voor uw boot
Als expert in elektrisch varen biedt De Stille Boot een totaaloplossing voor de elektrificatie van onder andere pleziervaartuigen. De inboardmotoren van WaterWorld zijn compact in formaat, eenvoudig in gebruik en zeer betrouwbaar voor de booteigenaar. Zij zijn dé inboardmotor voor sloepen en jachten met een lengte tot 20 meter. Door de volledige systeemintegratie werken de motor, regelaar en accu naadloos samen voor optimaal vaarplezier. De ombouw zelf is een taak voor de ervaren ombouwstations uit ons dealernetwerk. U vindt het aanbod van WaterWorld via deze link.

 

 

 

Varen in emissieloze steden en gebieden vanaf 2025

Ga jij voor hybride of 100% elektrisch varen?

 

In een tijdperk waarin duurzaamheid en CO2-reductie steeds belangrijker worden, is de elektrische aandrijving bezig aan haar opmars op het water. Waar de elektromotor eerst voornamelijk een vrijwillige keuze was vanuit rust, reukloos varen en gemak, worden booteigenaren nu door regionale wet- en regelgeving gedwongen over te stappen naar een elektrische aandrijving. Denk hierbij aan de gemeente Amsterdam die tussen 2025 en 2030 overgaat op uitstootvrije voer- en vaartuigen in de binnenstad  en met haar nog 18 steden die de uitstoot in het centrum aan banden leggen zoals Leiden, Utrecht, Amersfoort, Maastricht en Rotterdam.

Om te kunnen blijven varen door deze stadscentra of natuurgebieden zijn er 3 mogelijkheden:

1. er wordt een compacte elektromotor naast de bestaande brandstofmotor geplaatst (parallel hybride);
2. de bestaande brandstofmotor wordt vervangen door een elektromotor;
3. de huidige boot wordt vervangen door een ander of nieuw vaartuig met een hybride of elektrische aandrijving.

In dit artikel wordt beschreven wat een hybride of vol elektrisch systeem inhoudt, welk type aandrijving het meest geschikt is in welke situatie en wat de aandachtspunten in het ombouwproces zijn.

 

100% Elektrische aandrijving
Bij een 100% elektrische aandrijving wordt de boot voortgestuwd door een elektromotor. De benodigde energie haalt de motor uit een accu of accupakket. Door de grote ontwikkelingen die elektromotoren in de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, is er een breed scala motoren beschikbaar voor boten. Dit zijn zowel buitenboordmotoren als binnenboordmotoren in kleine en grote vermogens. Hiermee kunnen bijboten, daysailers en kleinere motorboten aangedreven worden en ook grotere sloepen, werkboten, motorboten en zeiljachten.

In de meeste gevallen kan een bestaande verbrandingsmotor probleemloos worden vervangen door een elektromotor. De brandstoftank wordt verwijderd en er zullen accu’s worden geplaatst waar de motor zijn energie uit haalt. Voor kleinere buitenboordmotoren (tot 4 pk) geldt dat de accu vaak op de motor is geplaatst net als een ingebouwde brandstoftank. 

Voordelen en nadelen elektrisch varen
Een elektromotor is een stille en trillingvrije motor die geen uitstoot van gassen kent tijdens het varen. Het is eenvoudig te bedienen en vaak kleiner in omvang dan een brandstofmotor. Een ander groot voordeel zijn de lagere gebruikskosten. Een elektromotor heeft minder onderhoud nodig dan een verbrandingsmotor en de kosten van stroom zijn veel lager dan die van benzine of diesel. Daarnaast zijn er kostenbesparingen mogelijk zoals een goedkopere vaarvergunning, -ontheffing of -vignet. Ook is een elektromotor een krachtige motor met een hoge stuwkracht en heb je hierdoor minder vermogen nodig dan met een brandstofmotor. Dit is belangrijk bij boten met veel waterverplaatsing of werkboten. De meeste gebruikers ervaren een elektromotor als eenvoudig in gebruik waar beperkte technische kennis voor nodig is.

Natuurlijk kent een elektrische aandrijving ook nadelen. Zo is de aanschafwaarde hoger. Met name omdat je naast een motor ook een bijpassend accupakket aanschaft. Door de lagere operationele kosten (energie en onderhoud) wordt deze investering op termijn terugverdiend, maar de hogere aanschafwaarde moet eerst wel betaald worden. Ook de actieradius is een punt van aandacht. Het is belangrijk voldoende accucapaciteit in de boot te plaatsen dat past bij het gebruik. De gebruiker moet er ook rekening mee houden dat het opladen van de accu’s meer tijd in beslag neemt dan het tanken van brandstof. Als laatste is er niet bij alle ligplaatsen een walstroomaansluiting aanwezig en kan het nodig zijn dat de eigenaar een andere ligplaats moet zoeken of kiest voor verwisselbare accu’s die thuis opgeladen worden.

Wanneer elektrisch varen?
Er is voor elk gebruik en elke boot een passende elektromotor. Rekening houdend met het kostenniveau zijn er een aantal situaties waarin 100% elektrisch varen het meest toegankelijk is:

  1. Dagtochten en varen op het binnenwater
    Met voldoende capaciteit in combinatie met het prijsniveau van accu’s is elektrisch varen ideaal voor het maken van dagtochten en varen op het binnenwater. Effectieve vaartijden van 5 tot 6 uur is goed mogelijk binnen een aanvaardbaar budget.
  2. Veel (professionele) vaaruren per jaar
    Bij toepassingen zoals inspectiewerkzaamheden of de verhuur van sloepen worden er veel vaaruren in een jaar gemaakt. In de nacht is er gelegenheid de accu’s op te laden. Door de aanzienlijke besparing op de brandstof- en onderhoudskosten is elektrisch varen bij verschillende professionele toepassingen bedrijfseconomisch een goede keuze.
  3. Regelmatig varen binnen (binnenstedelijke) milieuzones en natuurgebieden
    Door wet- en regelgeving rondom CO2-reductie zijn er steeds meer steden en gebieden waar met een verbrandingsmotor niet meer gevaren mag worden. Met een elektromotor bent u overal welkom waar gemotoriseerd varen is toegestaan.
  4. Noodzaak tot CO2-reductie
    Binnen bepaalde bedrijfstakken en toepassingen is CO2-reductie of emissievrij varen noodzakelijk voor inschrijving op en deelname aan projecten.
  5. Duurzaam leven
    Met het oog op de toekomst en duurzaamheid is elektrisch varen een milieubewuste keuze. Een elektromotor is emissievrij tijdens het gebruik en draagt zo bij aan betere luchtkwaliteit ter plaatse (denk aan de stadscentra). Als de gebruikte stroom op een groene manier wordt opgewekt, wordt de totale uitstoot verminderd.

Het ombouwproces naar elektrisch varen
Hoe omvangrijk de ombouw naar een 100% elektrische aandrijving is en de mate van technische ondersteuning die hiervoor nodig is, verschilt per situatie. We onderscheiden de volgende situaties:

Buitenboordmotor op handbediening
Een buitenboordmotor op handbediening is relatief eenvoudig om te bouwen. Kleine motoren waarbij de accu op de motor geklikt wordt, zijn zonder tussenkomst van een monteur of installateur te vervangen. Als de motor een losse accu of een accupakket heeft dat in de boot gemonteerd moet worden, is het te adviseren de installatie te laten uitvoeren door een erkend installateur. Vooral met een accupakket is het belangrijk dat alle accu’s op de juiste manier met elkaar verbonden zijn, aangesloten op het boordsysteem en voorzien zijn van een hoofdschakelaar en zekering.

Buitenboordmotor op afstandsbediening
Als een buitenboordmotor bediend wordt vanaf een stuurconsole of, bij zeilboten, vanuit de kuip, is het aan te raden de ombouw uit te laten voeren door een ervaren monteur of installateur. Denk hierbij aan het belang van de juiste installatie van het accupakket, de besturing en gashendel.

Binnenboordmotor
Het vervangen van een binnenboordmotor is een aangelegenheid voor een ervaren monteur of installateur. Omdat een elektromotor kleiner is in omvang dan een diesel- of benzinemotor is de ruimte geen probleem. Punten van aandacht zijn onder andere de fundering van de motor en het aansluiten op de bestaande aandrijfas. De uitlijning van de motor op de as is van cruciaal belang. Net als in categorie 1. (buitenboordmotor op handbediening) en 2. (buitenboordmotor op afstandbediening) moet ook het accupakket op de juiste manier worden aangesloten en geïntegreerd in het boordnet.

Saildrive en pod motor
Omdat er bij een saildrive of pod motor sprake is van een doorgang door de romp onder de waterlijn is ook de vervanging van dit type motoren een aangelegenheid voor een ervaren monteur of installateur. Naast de juiste aansluiting van het accupakket en integratie in het boordnet is kennis en ervaring nodig om tot een waterdichte montage te komen.

Er zijn in Nederland verschillende jachtwerven, watersportbedrijven en installateurs gespecialiseerd in het ombouwen van brandstofmotoren naar elektromotoren in boten. Zij kunnen u informeren en adviseren als u elektrisch varen overweegt en de ombouw voor u uitvoeren. Voor een gespecialiseerd bedrijf in uw regio bezoekt u de dealerlocator op onze website. U vindt ook een breed aanbod elektrische binnen- en buitenboordmotoren op onze website met aanvullende informatie.

Goed om te weten! Bij brandstofmotoren wordt het vermogen aangegeven in pk’s en bij elektromotoren in kW. Een adviseur kan u helpen het juiste vermogen voor uw boot te bepalen. Om een beeld te krijgen bij het omrekenen kunt u het artikel ‘De pk’s van een verbrandingsmotor versus de kW van een elektromotor.’ lezen op onze website.

Voorbeelden van elektrisch aangedreven boten: Qrafter e-Qruiser 800+, GW Rib, Daysailer met Torqeedo Travel, Duna 8.5 en Saffier se27

 

Parallel hybride aandrijving
In het geval van een parallel hybride aandrijving heeft een boot een benzine- of dieselmotor als hoofdaandrijving en is er op de schroefas ook een compacte elektromotor met accu aangesloten. De schipper bepaalt wanneer hij de elektromotor gebruikt, bijvoorbeeld in een stadscentrum of bij behoefte aan stilte. Op groter water of buiten het gebied met restricties kan de bestaande verbrandingsmotor gebruikt worden.

Een hybride-opstelling is mogelijk voor zowel binnenboord- als buitenboordmotoren. Bij een buitenboordmotor betekent dit dat er niet 2 motoren op dezelfde as draaien, maar dat er naast een bestaande brandstofmotor ook een elektrische buitenboordmotor geplaatst wordt. Omdat er een geschikte plaats gevonden moet worden voor de elektromotor en de bijbehorende accu(‘s), is het niet altijd eenvoudig om een hybride-opstelling te realiseren.

 

Serie hybride aandrijving
Er wordt ook over een hybride-opstelling in een boot gesproken als de boot is uitgerust met een elektromotor en het accupakket (tijdens het varen) kan worden opgeladen door een brandstof generator. In dat geval is er sprake van serie hybride. Als het accupakket groot genoeg is, kan er gevaren worden in emissievrije gebieden. Mocht het accupakket te klein zijn om zonder gebruik van de generator het gebied door te varen, dan is dit niet toegestaan.

Serie hybride wordt bij de aandrijving van boten voornamelijk toegepast in jachten en kruisers. Deze opstelling biedt voordelen bij een groter en zwaarder vaartuig. Doordat een generator tijdens het varen het accupakket kan opladen is er voldoende stroom aan boord om ook op lange trajecten elektrisch te varen. Ook is het mogelijk het accupakket op te laden als er geen walstroom voorhanden is. Het biedt dus flexibiliteit en een lange range. Omdat deze opstelling meerdere grote componenten bevat (oa. elektromotor, generator, accupakket en brandstoftank) is dit alleen mogelijk in grotere vaartuigen en soms lastig in te bouwen door de benodigde ruimte. Ook is de installatie complex en is er een behoorlijke investering mee gemoeid. Door de doorontwikkeling van de accutechnologie is het op termijn mogelijk voldoende accucapaciteit aan boord te plaatsen voor dit type schepen en kan de generator achterwege blijven.

In dit artikel beperken we ons tot de situatie van parallel hybride waarbij een elektromotor wordt gecombineerd met een elektromotor op dezelfde schroefas in het geval van een inboard motor of een duo-montage van een elektrische en brandstof buitenboordmotor.

Voordelen en nadelen hybride varen
Omdat een hybride-opstelling zowel een accu als een brandstoftank heeft, heeft deze een grote actieradius. Je kunt lange stukken varen. Als de accu leeg is, start je de brandstofmotor en vaar je door. Ook kan de brandstoftank relatief snel gevuld worden als deze leeg is om de vaartocht te vervolgen. Je hebt geen lange oplaadtijd zoals met een accu en bent dus flexibel. Er zijn parallel hybride elektromotoren waarbij de accu tijdens het varen met de brandstofmotor opgeladen kan worden, doordat de elektromotor op dat moment werkt als dynamo. Voor bestaande boten met een diesel- of benzinemotor is parallel hybride een manier om met een kleinere investering toch in uitstootvrije gebieden te kunnen varen. Er wordt namelijk een kleinere elektromotor en een compacter accupakket geplaatst dan wanneer er vol elektrisch gevaren wordt. Voor groter vaarwater of als men sneller wil varen, kan de bestaande zwaardere verbrandingsmotor worden gebruikt.

Het inbouwen van een hybride-opstelling is technisch ingewikkeld en hierdoor liggen de installatiekosten hoger. Er is in de meeste gevallen een gespecialiseerde monteur nodig voor een succesvolle installatie en hierdoor kan het zijn dat u buiten uw eigen regio de inbouw moet laten doen. Een ander aandachtspunt van een hybride opstelling is dat u alleen emissieloos kan varen op lagere snelheden en met een beperkte actieradius. Als een eigenaar vaker en langer elektrisch wil varen, gezien het comfort tijdens het varen of als restricties in grotere gebieden gaan gelden, zal er alsnog een zwaardere elektromotor en groter accupakket moeten worden ingebouwd.

Wanneer parallel hybride varen?
Een hybride aandrijving is voor veel boten een goede oplossing om te kunnen blijven varen in milieuzones in binnensteden en natuurgebieden. Rekening houdend met de voor- en nadelen van deze aandrijfvorm zijn de volgende situaties het meest geschikt:

  1. Veel vaaruren en weinig tijd om te laden
    Als er op 1 dag lange tochten gemaakt worden en er tussendoor weinig tijd is om accu’s rustig op te laden of geen mogelijkheden zijn voor snelladen, dan heeft de parallel hybride opstelling de voorkeur. Als de accu van de elektromotor leeg is, kan de verbrandingsmotor worden gebruikt.
  2. Behoefte aan flexibiliteit
    Als het grootste deel van het vaargebied zich bevindt buiten milieuzones, maar men toch de vrijheid wil behouden om overal te mogen varen, is hybride een goede optie. Dit geldt ook voor situaties waarin men onafhankelijk wil zijn van oplaadpunten.
  3. Lagere investering (voor bestaande boten)
    Bij een parallel hybride aandrijving wordt er vaak een lichtere elektromotor geplaatst dan bij een 100% elektrische aandrijving noodzakelijk is om op de meeste wateren te kunnen varen. Ook de capaciteit van het bijbehorende accupakket is kleiner. Hierdoor is de benodigde investering vaak kleiner dan bij de ombouw naar een vol elektrische aandrijving.
  4. Keuze tussen stilte en motorgeluid
    Er zijn eigenaren die op bepaalde momenten willen genieten van rust en stilte en op andere momenten blij worden van het geluid van een soepel draaiende 6-cilinder. Met een parallel hybride opstelling zijn beide situaties mogelijk.

Het ombouwproces naar hybride varen
Hoe omvangrijk de ombouw naar een hybride aandrijving is en de mate van technische ondersteuning hiervoor nodig is verschilt, net als bij elektrisch varen, per situatie. We maken de volgende indeling:

Buitenboordmotor op handbediening
Als er naast een buitenboordmotor op handbediening een elektromotor geplaatst moet worden op de boot is dit relatief eenvoudig te realiseren. Het is het beste om de bestaande motor te laten hangen en aan de linker- of rechterzijde een aparte motorsteun te monteren voor de elektromotor. Zorg voor een degelijke montage en let er op dat de extra motorplank het gewicht van de elektromotor kan tillen. Vraag hierbij hulp van een monteur als dat nodig is. Als er sprake is van een losse accu of accupakket voor de elektromotor dat in de boot geplaatst moet worden is het ook te adviseren de installatie te laten uitvoeren door een erkend installateur. Alle accu’s moeten op de juiste manier met elkaar verbonden zijn en aangesloten op het boordsysteem en voorzien van een hoofdschakelaar.

Buitenboordmotor op afstandsbediening
Alhoewel er technisch veel mogelijk is, is een duo-opstelling voor een buitenboordmotor op afstandsbediening niet een passende situatie. Dit komt door het feit dat het lastig is beide motoren tegelijkertijd aan te sluiten op het besturingssysteem van het stuurconsole. U kunt wel overwegen om een handbediende elektrische buitenboordmotor op een aparte motorsteun op de boot te hangen en deze handmatig te gebruiken vanaf het achterdek als dat nodig is.

Binnenboordmotor
Een elektromotor aansluiten op de aandrijfas van een bestaande brandstof binnenboordmotor vraagt veel kennis en is niet zonder risico. Ook het plaatsen van de motor en de accu’s en het aansluiten daarvan is specialistisch werk. Het is daarom aan te raden dit ten allen tijde te laten uitvoeren door een ervaren monteur of installateur.

Pod motor
Een pod motor is een type elektromotor waarmee veel verschillende soorten boten hybride kunnen varen. De motor wordt onder de romp geplaatst en neemt hierdoor weinig ruimte in. Deze is te leveren in een vaste en stuurbare opstelling. Omdat de waterdichtheid erg belangrijk is bij de montage, is het verstandig dit te laten uitvoeren door een ervaren monteur of installateur. Net als het plaatsen en aansluiten van de accu’s. Ook het stuurbaar maken van de pod motor is een aangelegenheid voor een ervaren monteur.

Zoals eerder aangegeven zijn er in Nederland verschillende jachtwerven, watersportbedrijven en installateurs gespecialiseerd in elektrisch varen. Het inbouwen van een hybride-opstelling is een specialisme die niet al deze bedrijven hebben. Als u een werfgebouwde sloep of motorboot heeft, kunt u het beste de werf benaderen die de boot gebouwd heeft. Als deze de werkzaamheden niet kan uitvoeren verwijzen wij u graag door naar gecertificeerde installateurs. (Foto: parallel hybride aangedreven Kapiteinssloep.)

 

Meer weten?
Met deze informatie heeft u een beeld gekregen van verschillende aandrijfvormen voor uw boot waardoor u uw vrijheid behoudt om in emissievrije zones en natuurgebieden te kunnen blijven varen. Als hoofdaandrijving of in een hybride-opstelling in combinatie met een verbrandingsmotor.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of wilt u weten welke motor en installatie geschikt is voor uw boot? Onze adviseurs en dealers helpen u graag verder. Bezoek de contactpagina of de dealerlocator voor de contactgegevens.

Marcel Reijntjens gestart als Sales Engineer EV

De Stille Boot is al jaren actief als één van de grootste aanbieders van elektrische voortstuwing en kenniscentrum voor elektrisch varen in Nederland en daarbuiten. Met een hoogwaardig assortiment en het delen van kennis en ervaring wordt een zo groot mogelijk bijdrage geleverd aan het versnellen van de energietransitie op het water. 

Brede kennis en ervaring in aandrijftechniek
Door de toenemende vraag naar totaaloplossingen voor hybride en elektrisch varen door werven en professionele gebruikers is recentelijk het team uitgebreid met de komst van Marcel Reijntjens in de functie van Sales Engineer Elektrisch varen.

 

“Ik ben Marcel Reijntjens, technicus en watersporter in hart en nieren. Na jaren werkzaam geweest te zijn geweest  in de industriële aandrijftechniek ga ik nu mijn bijdrage leveren aan de maritieme sector. Door veranderende regelgeving en de sterk groeiende behoefte aan elektrificatie van schepen werk ik graag aan de energietransitie in deze sector. 

De technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en bieden mogelijkheden voor succesvol elektrisch varen voor veel recreatieve en professionele toepassingen. Met mijn brede kennis en ervaring verwacht ik organisaties te kunnen ondersteunen op het gebied van EV op het water in deze dynamische tijd.” 

 

Vrijblijvende kennismaking
Heeft u een vraag over EV op het water? Over een lopend of nieuw project voor een hybride of elektrische aandrijving, commerciële en technische training van medewerkers, wet- en regelgeving of certificering? Neem contact op met Marcel Reijntjens voor een vrijblijvende kennismaking. (E-mail m.reijntjens@destilleboot.nl).

Elektrisch varen betaalbaarder: ruim 10% prijsverlaging WaterWorld accu

Vorig jaar introduceerde De Stille Boot de nieuwe, door WaterWorld in eigen huis geproduceerde, 48-6500 lithium accu. Voordelen: een volledig geïntegreerd systeem, makkelijk te installeren, lange levensduur en daardoor een verlengde garantietermijn van 3 jaar. Dat sloeg aan, en door het groeiende productievolume kunnen nu de prijzen met meer dan 10% verlaagd worden.

De WaterWorld accu
Deze WW 48-6500 accu werkt op 48 V en heeft een bruikbare capaciteit van 6,5 kWh. Het is een moderne accu, met veilige LFP (lithium-ijzer-fosfaat) cilindrische cellen , verpakt in een stevige aluminium behuizing.  En met een levensduur van meer dan 4000 laad cycli bij 80% ontlading. Eén zo’n accu in combinatie met WW 4 kW motor is vaak al genoeg voor kleinere sloepen of zeilboten. Maar de accu’s laten zich heel gemakkelijk parallel schakelen om de capaciteit uit te breiden, tot 8 stuks ofwel 52 kWh aan toe.

Het geïntegreerde WaterWorld systeem
Voor de gebruiker, maar ook voor de installateur of werf heeft het toepassen van een geïntegreerde elektrische aandrijving grote voordelen. De componenten van het systeem, zoals motor, regelaar, display, gashendel en accu’s worden niet alleen verbonden door stroomkabels, maar ook via een dataverbinding. Zo weet het “brein”van het systeem, de regelelektronica met software, precies wat er zich afspeelt. Belangrijk daarbij is de monitoring van de laadtoestand van de accu’s. Een betrouwbare uitlezing geeft ook een betrouwbare aanduiding van de actuele actieradius op het display. Maar ook het nauwkeurig meten van stroom en temperatuur zorgt voor bescherming van alle componenten. Door die bescherming kan ook de garantie worden verlengd tot 3 jaar. Dat geeft rust en zekerheid.

Duurzaam is ook: made in Holland
De Stille Boot als distributeur van elektrische aandrijvingen en energiesystemen werkt zoveel mogelijk met producten van dichtbij huis. Want duurzaamheid betekent ook: zo min mogelijk transport van goederen over lange afstanden. Waarvan je bovendien vaak niet weet hoe en onder welke omstandigheden ze gemaakt worden. Bij WaterWorld weten we dat wel, want gemaakt in Nederland, met componenten die voor het overgrote deel uit Nederland of Europa komen.

De range motoren bestaat uit een 4 kW, een 7.5, een 10 en een 20 kW inboard motor, geschikt voor motor- en zeilboten tot zo’n 12 meter lengte. Ook is er een 3,5 kW pod motor. En allemaal werkend op het veilige en makkelijk te installeren 48 V.

Kom naar de Hiswa te water!
De Waterworld motoren en accu’s zijn allemaal te zien op de komende Hiswa te Water in Lelystad. Op het Paviljoen elektrisch varen, standnummer A24.  Ze staan niet alleen op de wal, maar zijn ook ingebouwd in een drietal verschillende boten die daar in het water liggen. Met volledig elektrische of een parallel hybride aandrijflijn. U kunt ze dus zien, maar ook (bijna niet) horen!

 

 

Meer informatie over de aandrijflijnen van WaterWorld vindt u op onze website via deze link.

Kies jij voor hybride of 100% elektrisch op de Hiswa te Water ’23?

Elektrisch varen is ontegenzeggelijk bezig aan een opmars. Vanwege de duurzaamheidstrend, het comfort aan boord en soms omdat het in een bepaald gebied niet anders kan. Voor de watersporter die voor de keuze staat speelt vaak de vraag: kies ik voor een hybride of 100% elektrische aandrijving? Op het Paviljoen Elektrisch Varen tijdens de Hiswa te Water is daarover alle informatie te vinden. Naast deskundig advies, motoren en accu’s liggen daar 11 elektrische boten die een voorbeeld zijn van de keuzes die je kunt maken. Daaronder bevinden zich meerdere primeurs.

Waar de elektromotor eerst voornamelijk een keuze was vanuit rust, reukloos varen en gemak, worden booteigenaren nu door regionale wet- en regelgeving geconfronteerd met de vraag of ze met hun huidige aandrijving nog wel overal welkom zijn. Denk hierbij aan de gemeente Amsterdam die vanaf 1 januari 2025 voornamelijk uitstootvrije voer- en vaartuigen toelaat in de binnenstad. Ook in andere steden en gebieden speelt de wens om de uitstoot te beperken.

Op de komende Hiswa te Water heeft de watersporter alle mogelijkheden om zich te laten informeren over oplossingen om met de huidige of een nieuwe bijboot, sloep, zeil- of motorboot alle hoeken van de Nederlandse wateren te blijven bevaren. Zo is er bij de entree al het informatiepunt van de Coalitie Duurzaam Varen en in het water het Paviljoen Elektrisch Varen. Daarnaast is het aanbod elektrisch aangedreven boten door de gehele haven nog nooit zo groot geweest. De vraag die centraal staat in deze editie van de show is dan ook: “Kies jij voor hybride of 100% elektrisch?”.

Paviljoen Elektrisch varen
Centraal in de haven ligt het Paviljoen Elektrisch Varen waar bezoekers informatie kunnen krijgen over motorisering, accu’s, laadtechnieken, solar en monitoring en kennis kunnen maken met verschillende typen elektrisch aangedreven boten. Het aanbod is breder dan voorgaande jaren met zowel waterverplaatsers als snelvarende modellen, waaronder bijboten, sloepen, tenders en  sportboten. Initiatiefnemer van het Paviljoen is net als voorgaande jaren De Stille Boot in samenwerking met de organisatie van de Hiswa te Water.

Uniek dit jaar is de primeur van de foilende Candela C8 die voor het eerst op een show aan het publiek gepresenteerd wordt. Een overzicht van alle boten aan paviljoen vindt u onderaan dit bericht.

Behoud je huidige boot: bouw hem om naar elektrisch of hybride!
Naast alle nieuwe boten die de Hiswa te Water natuurlijk laat zien, is er de mogelijkheid om de boot die je al hebt, om te bouwen. Dit kan een volledige vervanging van de diesel- of benzinemotor zijn door een elektrische, maar ook de toevoeging van een elektrische aan de bestaande motorisering. Dit noemen we parallel hybride, en een voorbeeld is te zien op het Paviljoen in de vorm van een hybride Kapiteinssloep 8m. Ook is het mogelijk een pod motor onder de boot te plaatsen of een elektrische buitenboordmotor te gebruiken als de boot het toelaat. Dus ook voor antwoorden op vragen over hybride aandrijvingen kunnen bezoekers terecht op het Paviljoen Elektrisch varen.

De Hiswa te Water is te bezoeken van woensdag 30 augustus tot en met zondag 3 september en vindt plaats in de Bataviahaven in Lelystad.

 

Aan het Paviljoen Elektrisch Varen liggen de volgende boten:

Candela C8 Qrafter e-Qruiser 800+ Polycraft 300 Tuffy Aqua24 690 Tender Kapiteinssloep 8 meter AS Tender Coast 340
Green Wave Rib 6 Stender 650e Bold 680 Qrafter e-Qruiser800+
Aqua24 615 Tender

 

1 Qrafter Boats Qrafter e-Qruiser 600+
2 Qrafter Boats Qrafter e-Qruiser 800+
3 The Green Wave Candela C8 Primeur
4 The Green Wave GreenWave Rib 6
5 The Green Wave AS tender 340
6 Nova Watersport Bold 680
7 Boot4 Polycraft Tuffy 300
8 Anker Boten Aqua24 690 Tender
9 Anker Boten Aqua24 615 Tender Primeur
10 Hettinga Jachtservice Kapiteinssloep 8M Hybride primeur
11 Amersfoort Maritiem Stender 650e