De pk’s van een verbrandingsmotor versus de kW van een elektromotor

Bij De Stille Boot krijgen we vaak de vraag: “Met hoeveel pk kun je deze elektromotor vergelijken?”. Het vermogen van die motor drukken we uit in kiloWatt (kW). De vervolgvraag is dan welk vermogen een elektromotor moet hebben om de huidige verbrandingsmotor in de boot de vervangen.

Omrekenen op de juiste manier
Fabrikanten van verbrandingsmotoren zijn sinds 1978 wettelijk verplicht het vermogen van een motor uit te drukken in kW. De verhouding met oude pk’s is 1 kW = 1,36 pk. Om het juiste vermogen van een elektromotor voor een boot te bepalen volstaat het niet de pk’s om te rekenen in kW. Dat heeft verschillende redenen. Een belangrijke reden is dat de vermogens op verschillende manieren worden gemeten. Het gaat uiteindelijk om STUWkracht van een motor en die is niet af te lezen uit die vermogens.

Een andere reden is dat veel boten uitgerust worden met grotere verbrandingsmotoren dan nodig is om ze op de maximale snelheid te krijgen. Vaak omdat deze dan “rustiger loopt”, of “extra vermogen achter de hand” geeft. Dat rustige lopen heeft de elektromotor al van huis uit, dus dat is geen argument meer. En dat extra vermogen, daar komen we op terug.

Stuwkracht en efficiency
Bepalend voor het effect van de motor op een boot is niet zozeer het opgenomen vermogen in kW of het asvermogen in pk, maar de stuwkracht. Dus welke kracht levert de schroef die in het water draait op de boot? Een elektromotor kent daarbij minder verliezen, bv. door het hogere koppel over het hele toerenbereik. Daardoor kan een grotere, efficiëntere schroef worden gebruikt, die relatief veel stuwkracht levert. Als voorbeeld nemen we een 6 pk verbrandingsmotor en een 3 kW elektromotor van Torqeedo. In de afbeelding hiernaast zie je wat er van het bruto input vermogen en vermogen op de as overblijft als netto stuwkracht op de propeller.

Hoeveel vermogen heb ik nodig voor een sloep of motorboot?
Om te bepalen welk vermogen de elektromotor nodig heeft om de nieuwe boot goed aan te drijven of om de verbrandingsmotor in de verstaande boot te vervangen, zijn een aantal factoren van belang. Zo kijken we naar de de lengte van de waterlijn en de vorm van de romp (de waterverplaatsing) om een inschatting te kunnen maken van het energieverbruik in kW om de rompsnelheid te kunnen bereiken.

Het doel is om een ​​motor te kiezen die groot genoeg is om de rompsnelheid te bereiken, maar niet probeert de boot er aan voorbij te duwen. Door de verbruikscurve van een elektromotor kost dit laatste een grote hoeveelheid energie, die uw batterij sneller leeg zou maken, voor een minimale snelheidswinst. Meer informatie over rompsnelheid en benodigd vermogen voor uw boot vindt u hier.

Onderstaande tabel geeft een indicatie van het benodigde vermogen:

Lengte boot en waterverplaatsing Vermogen elektrische aandrijving (kW) Vergelijkbaar met stuwkracht snelheid (PK)
Tot 6 meter, 2 ton 2-4 kW 5-8 pk
Tot 8 meter, 3 ton 4-7,5 kW 10-15 pk
Tot 10 meter, 7,5 ton 10 kW 20 pk
Tot 12 meter, 10 ton 15 kW 30 pk

Omdat elke boot anders is qua vorm en gewicht zal het benodigd vermogen variëren rond de waarden uit bovenstaande tabel. Ook het type gebruik, het vaargebied en de weersomstandigheden zijn van invloed op het vermogen. Bij varen op beschut water met een gestroomlijnde boot en voor kortere afstanden kan een lichtere motor volstaan dan bij varen op ruim water met een boot met een hoge opbouw. Vraag daarom altijd uw werf of dealer naar een vermogensadvies voor uw boot.

Hoeveel vermogen heb ik nodig voor een snelvarende motorboot?
Bij een snelvarende boot speelt naast de waterverplaatsing van de romp de vraag hoe snel de eigenaar wil kunnen varen. Ook is de toepassing belangrijk. Wil de eigenaar zo nu en dan op een zo hoog mogelijke snelheid varen om zich snel te kunnen verplaatsen of wordt de boot gebruikt voor het trekken van andere vaartuigen of personen (waterskieën of funtube).

Zoals aangegeven heeft een elektromotor een zeer hoge stuwkracht waardoor het slepen of verplaatsen van objecten en personen kinderspel is. Een elektromotor kent wel een beperking als het om de topsnelheid gaat. Dit komt door een begrenzing op de ontladingssnelheid van de accu. De motor krijgt hierdoor een maximale hoeveelheid stroom en kan een maximale snelheid behalen.

Voor het inschatten van het motorvermogen van een elektromotor voor een snelvarende boot hanteren we daardoor vaak wél de formule van het aantal pk’s dat nodig is voor een bepaald gebruik op hoge snelheid van een verbrandingsmotor delen door 1,4. Op een Rib met een maximaal vermogen van 75 pk zou je een (75 / 1,4 =) 50 kW elektromotor kunnen monteren.

Zeker van uw zaak, vraag advies
Aan het eind van de dag is het dus belangrijker om op basis van de eigenschappen van uw boot en het gewenste gebruik tot de meest geschikte elektromotor te komen en niet kilowatts te vergelijken met pk’s. Neem hiervoor contact op met uw werf of een dealer in uw regio of stel uw vraag aan de medewerkers van De Stille Boot. U kunt hiervoor onze dealerlocator gebruiken: Link naar dealerlocator.

Zij helpen u ook met het bepalen van de juiste samenstelling en capaciteit van het benodigde accupakket voor de gekozen elektromotor.

Go Electric! Op Boatshow Hollandse Plassen van 24-26 juni in Aalsmeer

Bent u op zoek naar een nieuwe boot of motor of wilt u het watersportgevoel beleven? Kom dan van vrijdag 24 tot en met zondag 26 juni 2022 naar de Boatshow Hollandse Plassen in Aalsmeer. Deze show is hét in-water zomerevenement waar u de vele facetten van watersport kunt bekijken en ervaren, waaronder elektrisch varen, en de toegang is gratis. Het evenement wordt georganiseerd op het haventerrein van Kempers Watersport in Aalsmeer.

Elektrisch varen
Elektrisch varen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Met een elektrische aandrijving in uw boot geniet u nog meer van de rust op het water. Door alle ontwikkelingen in de batterijtechnologie kunt u met een elektrische boot een hele dag zorgeloos varen. Aan het einde van de dag steekt u de stekker in het stopcontact en wordt de batterij weer volgeladen voor een nieuwe dag vol watersportplezier. Geen gesleep met brandstof, geen nare luchtjes en vooral gemak!

Op de Boatshow Hollandse Plassen kunt u zich laten informeren over de elektrische motoren van Torqeedo en WaterWorld. Het aanbod is geschikt voor boten tot en met 30 meter voor nieuwe boten of hermotorisering van een bestaande boot. Om een gevoel te krijgen bij de eigenschappen van elektrisch varen kunt u een proefvaart maken in verschillende elektrisch aangedreven boten, te weten:

  • Zodiac E-Open 3.4 met een Torqeedo Cruise 6.0
  • Zodiac E-Open 3.1 met een Torqeedo Cruise 6.0
  • Zodiac Cadet met een Torqeedo Travel 1103
  • Qrafter E-Qruiser 600+ met een WaterWorld 10.0
  • Stout 750 met een Torqeedo Cruise 6.0

Meer informatie
Voor een overzicht van het aanbod op de show en het bestellen van gratis kaarten gaat u naar https://www.boatshowhollandseplassen.nl/

Meer informatie over de elektrisch aangedreven boten vindt u op de websites van:
Zodiac: Rubberboot Holland https://www.rubberboot-holland.nl/

Qrafter: Qrafter Boats https://qrafter.nl/
Stout sloep: Scheen Outboard Service https://www.scheenoutboardservice.nl/

Meer informatie over de elektrische inboard en outboard motoren van Torqeedo en WaterWorld en verkoopadressen vindt u op https://destilleboot.nl/.

 

 

Innovaties voor maritieme industrie op Electric & Hybrid Marine Expo

Van 21 tot en met 23 juni vindt in de RAI Electric & Hybrid Marine Expo plaats. Op dit evenement worden de nieuwste elektrische en hybride aandrijvingen en energiesystemen getoond voor de maritieme industrie. 

De Stille Boot is aanwezig op de show en nodigt u van harte uit een bezoek te brengen aan de stands van:

Torqeedo
Torqeedo Cruise en Deep Blue systemen in de vermogens van 3 tot 100 kW, geschikt voor boten en schepen tot ca. 30 m. lengte.
Standnummer:    1170
Meer informatie:
www.destilleboot.nl/deepblue

WaterWorld
WaterWorld inboard motoren in vermogens van 4 tot 15 kW, aangevuld met de nieuwe, in huis ontwikkelde WW 48-6500 lithium accu.
Standnummer:    1150
Meer informatie: www.destilleboot.nl/waterworld

Solbian
De nieuwste flexibele zonnepanelen, die een logische combinatie vormen met elke elektrische aandrijving.
Standnummer:    1038
Meer informatie: www.destilleboot.nl/solbian

Op de beursvloer is ook een interessante sectie aanwezig onder de naam Autonomous Ship Expo, waar autonome technologieën worden getoond. Aanwezig is o.a. het unieke Roboat project (stand AS 308), dat Torqeedo Cruise pods gebruikt op een volledig autonome boot voor toepassing in binnensteden.

Bestel uw gratis toegangsbewijs
Toegangskaarten zijn kosteloos te bestellen via deze link.
Electric & Hybrid Marine Expo is interessant voor professionals die betrokken zijn bij de specificatie en het besluitvormingsproces rondom aandrijfsystemen, componenten en laadinfrastructuur in de maritieme industrie.

Torqeedo Travel Zomervoordeel

 

€495,- zomervoordeel op Torqeedo Travel

Van 13 juni tot en met 31 augustus koopt u een Torqeedo Travel 603 of 1103 bij de dealer met een totaalvoordeel ter waarde van € 495,-. Dit voordeel bestaat uit: 

  • € 200,- korting incl. btw op de adviesprijs van de motoren 
  • Gratis verlengde garantie tot 4 jaar ter waarde van € 295,- incl. btw

In de actieperiode gelden de volgende promotieprijzen:

Torqeedo Travel Adviesprijs incl. btw Promotieprijs incl. btw*  Verlengde garantie*
1153-00 603 S € 2.075,- € 1.875,- 2 + 2 = 4 jaar garantie
1151-00 1103 CS € 2.700,- € 2.499,- 2 + 2 = 4 jaar garantie
1152-00 1103 CL € 2.750,- € 2.549,- 2 + 2 = 4 jaar garantie

Vind uw voordeel bij uw verkooppunt via de dealerlocator met deze link: Dealerlocator.

 

*Voorwaarden Torqeedo Travel Zomervoordeel

  • Het Torqeedo Travel Zomervoordeel heeft betrekking op de Torqeedo Travel 603 en 1103 motoren, niet op accessoires.
  • U betaalt van 13 juni tot en met 31 augustus 2022 de promotieprijs en ontvangt de verlengde garantie tot 4 jaar, zolang de promotievoorraad strekt.
  • De verlengde garantie van 2 jaar (totaal 4 jaar) geldt alleen voor motoren die binnen de promotieperiode worden gekocht en binnen 2 jaar na aankoop worden geregistreerd: hier op de website van Torqeedo.

Volop vermogen met de Torqeedo Deep Blue 50R op de Scuba 600

Met windkracht 5 vaart Jobbe Kamsma van AluminiumJon uit voor een laatste testvaart voor levering met een Scuba 600. Terwijl de lokale zeilschool vaart met een dubbele rif in het grootzeil behaalt de robuuste aluminium boot binnen 10 seconden een snelheid van ruim 40 kilometer per uur met de Torqeedo Deep Blue 50 RL die op de spiegel gemonteerd is. De wind en de golven zijn kinderspel voor deze combinatie. 

De eigenaar van de boot heeft bewust gekozen voor een elektrische aandrijving. Hij vaart al enige tijd met een Torqeedo Cruise 10.0 op een AluminiumJon 622. Deze motor monteerde Kamsma na de diefstal van een benzine buitenboordmotor. De kracht en de stilte van de Cruise in combinatie met het gebruiksgemak hebben er voor gezorgd dat er ook een elektromotor op de nieuwe Scuba 600 moest komen. 

Kracht en acceleratie
De Scuba 600 wordt door de eigenaar recreatief gebruikt voor tochten over de plas en waterskiën met de kinderen. Het kost veel kracht om skiërs goed uit het water te kunnen trekken. Voor deze toepassing is de Torqeedo Deep Blue 50 RL uitermate geschikt. De motor heeft een vermogen van 50 kW dat vergelijkbaar is met 80 pk. De elektromotor heeft een hoger koppel en acceleratievermogen dan een traditionele benzinemotor. Dit blijkt tijdens de testvaart als de passagier zich goed vast moeten houden aan de railing als de boot in korte tijd op snelheid komt.

Een hele dag varen op de Deep Blue i3 accu
Om voldoende energie aan boord te hebben om een dag te kunnen varen en waterskiën is gekozen voor een Deep Blue BMW i3 accu met een capaciteit van 40 kWh. Deze lithium ion accu is robuust en geschikt voor toepassing in boten waarbij de schokbestendigheid een voorwaarde is. Lithium ion heeft als voordelen dat het een lange levensduur heeft, deelladingen geen nadelig effect hebben op de capaciteit en het zeer betrouwbaar is onder warme en koude weersomstandigheden. De batterij wordt opgeladen met een 3,3 kW acculader en kan op elk 230V stopcontact worden aangesloten. 

De platte vormgeving van de accu zorgt ervoor dat deze onder de vloer geplaatst kan worden samen met de andere systeemcomponenten. Alles is goed bereikbaar voor inspectie en onderhoud via een groot luik. Het gewicht van de motor is 139 kg en lichter dan een 80 pk 4-takt benzinemotor. De accu en overige componenten wegen samen 306 kg. Door deze midscheeps te plaatsen heeft het een positief effect op de vaareigenschappen op hoge snelheden.

Na de testvaart is de Scuba 600 afgeleverd aan de nieuwe eigenaar die er direct de plas mee op ging. Hij is blij met de kracht van de motor en de snelheid van de combinatie. En de grootste verrassing is het beperkte geluidsniveau van de motor.

Emissiereductie en kostenbesparing met Torqeedo Deep Blue

Torqeedo biedt met Deep Blue een hoogwaardig en duurzaam alternatief voor de hogere vermogens van traditionele diesel- en benzinemotoren. Inboard motoren met vermogens tot 100kW en outboard motoren tot 50kW voor waterverplaatsende en snelvarende boten.

Deep Blue voornamelijk wordt voornamelijk gebruikt bij het elektrificeren van professionele en commerciële vaartuigen zoals passagiersschepen, werkboten en inspectievaartuigen. Emissiereductie is een belangrijk onderwerp in de weg- en waterbouw en gebieden die aangewezen zijn als (toekomstige) emissievrije zone zoals de grote steden. De hoge brandstofprijzen en de lagere onderhoudskosten verkorten de terugverdientijd van het systeem en maken een hermotorisering of nieuwbouw met elektrisch interessant.

De Stille Boot en haar wederverkopers informeren u graag over de mogelijkheden en begeleiden u in het nieuwbouw- of ombouwtraject. Bezoek onze website destilleboot.nl/deepblue of neem contact op via de contactpagina.

Saffier SE 33 LIFE, Boat of the year ‘22 en elektrisch aangedreven door Torqeedo

Saffier Yachts sleept deze prestigieuze titel voor de 4e keer in de wacht. Een enorme prestatie. Deze dagzeiler is ontwikkeld in dezelfde designfilosofie van de succesvolle 27 Leisure: een breed achterschip, alles te bedienen vanuit de stuurman positie en voldoende ruimte om heerlijk te kunnen relaxen.

Duurzaamheid is een belangrijk issue in het ontwerpproces en de bedrijfsvoering bij Saffier Yachts. Al 10 jaar biedt de werf de mogelijkheid de dagzeilers met een POD motor van Torqeedo te laten uitrusten. De besparing in ruimte en gewicht van een elektromotor ten opzichte van een traditionele dieselmotor zorgt voor nog betere vaareigenschappen van de jachten onder zeil en…stiller op de motor!

De Saffier SE 33 LIFE is leverbaar met een Torqeedo Cruise 10.0 FP POD motor. De benodigde energie wordt geleverd door 2 Torqeedo 48-5000 lithium accu’s en bieden een actieradius van 5 uren varen. De kleinere Saffier SE 27 Leisure wordt standaard uitgerust met een Torqeedo 6.0 FP.  Dit model ontving in 2021 de titel Boat of the year in de categorie speciale jachten.

Meer informatie over de Torqeedo POD motoren vindt u op onze website https://bit.ly/3m16FdR

Voor meer informatie over de Saffier SE 33 LIFE bezoekt u de website van Saffier Yachts https://bit.ly/3x4TnTJ