Contact
De Stille Boot
It Butlan 9
8621 DV Heeg
Voor particuliere verkoop en service, kijk op onze dealerlijst
Voor onze klanten:
Bestellingen: orders@destilleboot.nl
Service en onderhoud: service@destilleboot.nl
Algemeen: info@destilleboot.nl
Telefoon 0515 44 44 28
Tags
electric days
Event
Genasun
GreenWaves
HISWA
Hiswa te water
lithium
Maril
METS 2018
nieuwbouw
service
Simarine
solar-elektrisch
Solbian
test
Torqeedo
Torqeedo Commercial
Torqeedo Cruise
Torqeedo Deep Blue
Torqeedo Power
Torqeedo Travel
Torqeedo Ultralight
Travel 503
Travel 1003
Travel 1103
vacature
waterstof
WaterWorld
Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB)
/door Romkje GrootheddeDe Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is een financiële ondersteuning die gericht is op het stimuleren van de bouwsector om schoner en emissieloos materieel te gebruiken tijdens bouwprojecten. Het doel is om de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals fijnstof en stikstofoxiden, te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Op de lijst van bouwmateriaal dat in aanmerking komt voor de subsidie vallen ook zeegaande bouwvaartuigen.
De SSEB is opgedeeld in een subsidie op de aanschaf van nieuw materiaal (SSEB Aanschaf) en een subsidie op de ombouw van bestaand materiaal (SSEB Retrofit). Ook is er een subsidie voor haalbaarheidsonderzoek dat leidt tot een project experimentele ontwikkeling naar innovaties van emissieloze bouwmachines en de benodigde laadinfrastructuur (SSEB Innovatie).
Voor wie is de SSEB bestemd?
De subsidie is bedoeld voor bedrijven en organisaties die actief zijn in de bouwsector, zoals aannemers, bouwbedrijven en projectontwikkelaars. De subsidie kan helpen de hogere kosten van schoon en emissieloos bouwmaterieel te compenseren, aangezien deze vaak hoger zijn dan die van conventioneel materieel. Het doel is om bedrijven aan te moedigen om over te stappen op duurzamere opties en zo de transitie naar een meer milieuvriendelijke bouwsector te versnellen.
Welk bouwmateriaal valt onder deze regeling?
Onder schoon en emissieloos bouwmaterieel vallen bijvoorbeeld elektrische bouwkranen, graafmachines, heftrucks en andere elektrische of hybride voertuigen en machines die worden gebruikt op bouwplaatsen. Ook zeegaande bouwvaartuigen, zoals sleep- en duwboten, kraanschepen en schepen voor bevoorrading en bouwondersteuning komen in aanmerking voor de subsidie. Deze vormen van materieel stoten geen schadelijke emissies uit tijdens hun gebruik, waardoor ze milieuvriendelijker zijn dan traditionele diesel- of benzine-aangedreven apparatuur.
Voor een overzicht van het materieel dat in aanmerking komt voor de SSEB volgt u deze link: Lijst materieel SSEB.
Wat is de maximale subsidie per (groep van) onderneming(en)?
Voor alle bedrijven is het maximale subsidiebedrag per bouwmachine € 300.000. De subsidie per nieuwe emissieloze bouwmachine is maximaal 40% van de meerkosten ten opzichte van een bouwmachine met verbrandingsmotor. Voor midden- en kleinbedrijf is dit maximaal 50%. Het subsidiebedrag wordt verminderd met MIA-korting. Dit vaste percentage van 11,25% wordt berekend over de investeringskosten van de bouwmachine. Per kalenderjaar kan een onderneming of groep van ondernemingen maximaal € 1 miljoen aan subsidie krijgen voor SSEB Aanschaf en/of SSEB Retrofit samen.
De SSEB loopt van 2022 tot en met 2027, met een horizon naar 2030. Tot 2030 is er op dit moment in totaal € 270 miljoen gereserveerd. De regeling wordt uitgevoerd door RVO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Wilt u meer weten over de Subsidie?
Voor de details en voorwaarden van de Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel bezoekt u de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Volg onderstaande links:
Meer informatie over SSEB Aanschaf, SSEB Retrofit (ombouw bestaande vaar-/voertuigen en materiaal) en SSEB Innovatie.
Wilt u meer weten over de elektrificatie van uw vloot?
Door de energietransitie en wijzigende wet- en regelgeving komt de elektrificatie van vaartuigen die gebruikt worden bij bouw- en aannemingswerkzaamheden in een stroomversnelling. Met elektrisch aangedreven vaartuigen en pontons kunt u de CO2-uitstoot binnen projecten verkleinen en tegelijkertijd besparen op brandstof- en onderhoudskosten. Ook kunt u inschrijven op projecten in stadscentra en andere emissieloze zones of natuurgebieden die anders buiten uw mogelijkheden vallen.
De Stille Boot is gespecialiseerd in elektrisch varen. Ook in commercieel en professioneel gebruik. Wilt u weten of elektrificatie van (een deel van) uw vaartuigen mogelijk en interessant is? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Stuur een email naar info@destilleboot.nl of bel 0515-444 428.
5 jaar garantie op Torqeedo Travel elektrische buitenboordmotoren
/door Romkje GrootheddeDe Travel buitenboordmotor van Torqeedo wordt, als enige in de markt, geleverd met 5 jaar garantie. Deze termijn sluit aan bij de superieure kwaliteit en levensduur en zorgt ervoor dat watersporters nog langer zorgeloos, stil en emissievrij kunnen genieten op het water.
De nieuwe garantie van vijf jaar geldt voor alle Travel 1103 en 603 motoren met een aankoopdatum op of na 28 april 2023.
Nog meer voordelen
De Travel 603 en 1103 bieden met de verlengde garantie nog meer voordelen. Ze onderscheiden zich op belangrijke punten van andere merken in de markt in dezelfde vermogensklasse:
Dit alles tegen een interessante prijs!
Hierdoor zijn de Travel motoren het ideale alternatief voor traditionele verbrandingsmotoren voor dagzeilers, bijboten en open motorboten. Bekijk welk model past bij uw wensen op de Travel pagina van onze website.
*Prijs inclusief 21% btw, prijswijzigingen voorbehouden.
Garantieregistratie op Torqeedo.com
Eigenaren moeten zelf hun product online registreren op de website van Torqeedo om in aanmerking te komen voor de garantieverlenging. Vul het registratieformulier in op Torqeedo.com en bewaar de bevestiging voor een eventueel garantie-verzoek.
Elektrisch en duurzaam varen voert de boventoon op Boot Holland 2023
/door Romkje GrootheddeDat elektrisch en duurzaam varen geen nichemarkt meer is, wordt duidelijk in het aanbod op Boot Holland. De beurs opent van 8 tot en met 12 maart haar deuren in het WTC Expo in Leeuwarden. Op het duurzaamheidsplein staat een breed aanbod elektrische inboard en outboard motoren, accu’s en oplaadtechnologie en mogelijkheden voor zonne-energie aan boord. Over de gehele beursvloer liggen verschillende soorten elektrisch aangedreven boten en jachten. De lijn naar meer duurzame jachtbouw is ingezet en zichtbaar.
Paviljoen elektrisch varen
De Stille Boot is als aanbieder van totaaloplossingen in elektrisch varen en initiatiefnemer van het paviljoen elektrisch varen in de Frankenhal. Bezoekers kunnen zich laten informeren over de mogelijkheden om 100% elektrisch of hybride te varen en oriënteren op elektrisch aangedreven sloepen, tenders en aluminium werkboten. Ook ligt er een snelvarende rib. Naast alle andere boten op de show liggen op het paviljoen de volgende boten:
Primeurs elektrisch varen
Qrafter e-Qruiser 800+
Naast de succesvolle e-Qruiser 600+ biedt Qrafter Boats vanaf dit seizoen de nieuwe Qrafter e-Qruiser 800+ aan. Op Boot Holland is deze stijlvolle aluminium tendersloep voor het eerst te bewonderen door het publiek. De e-Qruiser 800+ is standaard uitgerust met een betrouwbare en krachtige elektromotor van WaterWorld. Het biedt plaats aan maar liefst 10 personen voor een ontspannen dag op het water. In de cabine in de boeg bevinden zich 2 slaapplaatsen waardoor de sloep ook gebruikt kan worden als weekender voor langere vaartochten in de regio. Met het grote accupakket kan probleemloos een volledige dag gevaren kan worden.
De e-Qruiser 800+ van Qrafter Boats is te zien op het paviljoen elektrisch varen, standnummer 4118.
Dock Steel 600e met WaterWorld 3.5 kW pod motor
Dock Steel brengt op de beurs een primeur met de robuuste 600E aluminium boot uitgerust met de nieuwe 3.5kW stuurbare pod motor van WaterWorld. Deze pod motor onderscheidt zich door de hydrodynamische vormgeving en hoge efficiëntie. In combinatie met het goed gestroomlijnde onderwaterschip van de Dock Steel 600E zorgt dit voor een optimale actieradius. De motor wordt bediend vanaf het middenconsole en alle belangrijke vaarinformatie, zoals het verbruik en de resterende actieradius is zichtbaar op het digitale display. In de zitting achterin de boot is voldoende ruimte voor de lithium accu’s die de benodigde energie leveren voor een hele dag op het water.
De Dock Steel 600e en de WaterWorld pod motor is te zien op het paviljoen elektrisch varen, standnummer 4118.
ISloep Rapida 650
ISloep introduceert op Boot Holland de nieuwe Rapida 650. Een eigentijdse tender met de herkenbare strakke Italiaanse vormgeving van de Rapida modellenlijn. Net als de grotere Rapida 750 heeft de 650 een comfortabele rondzit in de boeg en een zonnedek aan de achterzijde. Door het efficiënte ontwerp van het onderwaterschip is deze tender geschikt voor elektrisch varen. Hiervoor biedt de werf de elektrische inboard motoren van WaterWorld aan.
De Rapida 650 is te zien op de stand van ISloep, standnummer 4111.
Delphia 10 Lounge
In het grotere segment brengt Tornado Sailing uit Makkum de primeur van de nieuwe Delphia 10 Lounge. Dit model biedt alle voordelen van de Delphia 10 in een ruime open kuip met comfortabele zitruimte. Kenmerkend is het feit dat het leefgedeelte zich op 1 niveau bevindt. Voorin de boot is een ruime eigenaarshut en natte cel. Om mindfull te kunnen cruisen is deze Lounge versie uitgerust met een Torqeedo Deep Blue elektromotor met een vermogen van 50 kW en een Deep Blue i3 lithium accupakket.
De Delphia 10 Lounge is te zien in de Saksenhal op standnummer 3232.
Conferentie Elektrisch Varen ‘23
/door Romkje GrootheddeOp weg naar elektrische voortstuwing en duurzame jachtbouw
Op woensdag 15 februari vindt in Heeg de Conferentie Elektrisch Varen plaats. Een evenement voor professionals werkzaam in de watersport en jachtbouw waarin elektrische voortstuwing en duurzaamheid centraal staat. Het programma bestaat uit interessante keynote speeches van toonaangevende spelers in de markt en workshops met uiteenlopende onderwerpen.
De roep uit de markt om meer duurzame jachtbouw wordt sterker. Daarnaast vraagt veranderende wet- en regelgeving om aanpassingen van bestaande sloepen en jachten naar elektrisch varen. Om deze vraag succesvol te beantwoorden is er veel informatie, kennis en training nodig. Met de Conferentie Elektrisch Varen krijgen professionals een beeld van de facetten die hierbij een rol spelen en worden ze geholpen in het transitieproces.
Keynote speakers met een duidelijke boodschap
Martin Schemkes, Brand director Delphia van Groupe Beneteau is één van de keynote speakers op de conferentie. Groupe Beneteau heeft zich tot doel gesteld in 2030 jachten te bouwen met een minimale ecologische footprint. Binnen het merk Delphia is de keuze gemaakt vanaf 2024 alleen nog elektrisch aangedreven jachten te leveren onder het concept Mindfull Cruising. Schemkes gaat tijdens de conferentie in op het transitie van Delphia naar duurzame jachtbouw.
Naast Martin Schemkes spreekt Matthias Schubert, Director Commercial Sales van Torqeedo, over de internationale ontwikkelingen van elektrische voortstuwing. Erik Regterschot neemt de deelnemers mee in de gevolgen voor de watersport van het project Amsterdam Uitstootvrij 2025 waar hij als consultant vanuit RoyalHaskoningDHV bij de Gemeente Amsterdam betrokken is. Amsterdam is voorloper in de overgang naar emissievrij vervoer. De komende jaren zullen meer steden en gebieden dit voorbeeld overnemen en is het belangrijk dat de watersportbranche en jachtbouw hier klaar voor is.
Ook Michaël Steenhoff, Manager Jachtbouw van brancheorganisatie Hiswa Recron, verzorgt een keynote over de thema’s die een rol spelen bij duurzaamheid in de watersport en recreatiesector. De deelnemers volgen daarnaast 4 interactieve workshops met uiteenlopende thema’s. Er is keuze uit 9 verschillende onderwerpen die aansluiten bij de breedte en diversiteit van de markt.
Bijzonder boten on display
Tijdens de conferentie zijn er bijzondere elektrisch aangedreven boten te zien, zoals de Candela C8 en de H2 Coach Boat. De Candela is een unieke snel varende foilende tender die uiterst efficiënt kan varen en gebruik maakt van vliegtuigtechnologie. De H2 Coach Boat is een snel varende elektrisch aangedreven rib die de benodigde energie haalt uit een lithium accu in combinatie met een brandstofcel en waterstof.
Aanmelden
Deelnemen aan de Conferentie Elektrisch Varen is nog mogelijk tot en met maandag 13 februari. Bezoek de webpagina voor meer informatie over het programma, de sprekers en de workshops: www.destilleboot.n/cev.
De Conferentie Elektrisch Varen heeft inmiddels plaatsgevonden.
Voor meer informatie over de onderwerpen kunt u een mail sturen naar info@destilleboot.nl
De conferentie is een initiatief van De Stille Boot in samenwerking met leidende spelers in de markt van duurzaam varen zoals Vripack, Groupe Beneteau, Torqeedo, The Green Wave, WaterWorld Electronics, H2 Marine Solutions en Mobile Power Pack. Elk met een eigen specialisme, maar met een duidelijke gezamenlijk doel: De spelers in de Nederlandse watersport ondersteunen in het transitieproces naar elektrische voortstuwing en duurzame jachtbouw.
WaterWorld introduceert 3.5 kW pod aandrijving
/door Romkje GrootheddeWaterWorld Electronics presenteert op Boot Düsseldorf ’23 haar nieuwe zeer efficiënte 3.5 kW POD aandrijving. Een mooie aanvulling op de bestaande line-up elektrische inboard motoren voor stand-alone of hybride toepassing in de range van 4 tot 20 kW.
Veelzijdige aandrijving
De rust en het gemak van elektrisch varen komen binnen handbereik met deze duurzame en lichtgewicht aandrijving. De pod motor is geschikt voor de motorisering van zeilboten, motorboten en werkboten. Jachten die elektrisch willen varen en daarnaast de bestaande dieselmotor blijven gebruiken kunnen de pod motor monteren als hybride aandrijving in duo montage. Door de montage onder het schip neemt het minimale ruimte in. De motor is te monteren in een vaste en stuurbare opstelling en leverbaar met een vaste propellor of klapschroef.
De stijlvol vormgegeven gashendel en het digitale kleurendisplay, die standaard worden meegeleverd, zorgen voor controle en geven de schipper belangrijke vaarinformatie. In combinatie met de nieuwe ILink (IOS-koppeling) en WaterWorld app is alle informatie af te lezen op een IPhone of IPad. Ook nieuw dit seizoen is de RayLink waarmee de informatie weergegeven kan worden op verschillende displays van Raymarine uit de Axiom serie.
Nieuwe generatie pod drive
De WaterWorld pod motor onderscheidt zich door de hydrodynamische vormgeving en hoge efficiëntie. In deze nieuwe generatie is gewerkt aan een minimaal energieverbruik voor een optimale actieradius. De robuuste, zoutwaterbestendige, constructie maakt de motor minder kwetsbaar bij impact en de direct-drive zorgt voor een hoog koppel en dynamische prestaties.
In combinatie met de WaterWorld Lithium (LFP) batterijen is het systeem eenvoudig te installeren en volledig geïntegreerd met de regelaar en het display. In deze samenstelling wordt het systeem geleverd met maar liefst 3 jaar garantie.
Bekijk het uitgebreide assortiment WaterWorld motoren en accessoires op Boot Düsseldorf van 21 t/m 29 januari ’23 in Düsseldorf. U vindt de stand in hal 10, standnummer E09.
Of volg deze link naar meer informatie over de producten van WaterWorld op onze website.
Volop innovatie en meerdere primeurs elektrisch varen op Metstrade ’22
/door Romkje GrootheddeTijdens de Mets in de Rai in Amsterdam, ’s werelds grootste vakbeurs voor de maritieme industrie, presenteren fabrikanten hun product- en dienstenaanbod voor 2023. De beurs wordt gehouden van dinsdag 15 tot en met donderdag 17 november.
De ontwikkelingen in de energietransitie volgen elkaar snel op. Verschillende leveranciers van De Stille Boot hebben het afgelopen jaar niet stil gezeten en presenteren de volgende primeurs op het gebied van elektrisch varen, accu’s, solar en monitoring:
Primeurs in haar line up elektromotoren, accu’s, displays en accessoires. Ook te bezichtigen in het Innovation Lab! (stand 1.638/1.637)
Introductie van een nieuw monitoringssysteem voor optimale integratie van de zonnepanelen in het boordsysteem. (stand 5.461)
Software en hardware primeurs voor nog meer functionaliteit en betere integratie. Waaronder de innovatieve Sentinel BM50 data integratie hub. Genomineerd voor een DAME Award! (stand 5.472)
Introductie van de nieuwe generatie Smart Power Panel, de NEREIDE 3. Meer functionaliteit, koppelbaar met beheerssystemen van derden en energiezuinig (tot 80% zuiniger!). (stand 5.474)
Presentatie van het assortiment walstroom producten, waaronder de stijlvol vormgegeven MP-serie. (stand 3.121)
Heeft één of meerdere van deze primeurs uw aandacht? Bezoek de Mets en onze medewerkers op de stands voor meer informatie. Kaarten zijn te bestellen via deze link: Metstrade ticketservice. Bent u niet in de gelegenheid de beurs te bezoeken, mail dan naar info@destilleboot.nl of bel 0515-444 428.