Elektrisch Varen
De 8 belangrijkste vragen beantwoord
1: Waarom zou ik elektrisch gaan varen?

Voor uzelf

Een elektrische aandrijving zorgt voor rust aan boord. U geniet ongestoord van de natuurlijke geluiden op het water en van elkaar. De motor is makkelijk te bedienen en uw display vertelt u precies hoe lang u nog kunt varen. En: met uw elektrische boot kunt u ook in de toekomst nog overal terecht!

Voor de natuur

Uw stilte is ook een zegening voor het leven om u heen. U verstoort de stilte niet en de zuiverheid van het oppervlaktewater.

Voor het milieu

We weten dat de CO2 en andere uitstoot drastisch omlaag moet om het klimaat te redden. Daaraan levert u een optimale bijdrage met de elektrische aandrijving.

2: Hoe lang kan ik varen?

Als u wilt: de hele dag! Uitgaande van een normale kruissnelheid. De hele dag volgas varen is meestal niet haalbaar. U moet zich alleen wel de vraag stellen: hoe lang wil ik kunnen varen op een dag? Bijna niemand wil de hele dag achter het stuur van zijn boot staan. Belangrijk is dus hoeveel motoruren er op een dag echt worden gemaakt. Als indicatie hier wat typische gebruikssituaties:

VaargebiedGebruikMotoruren per dag
Op de plas, in de stadKleine tochten binnen binnen een plassengebied of in een stad,
afgelegde afstand tot 20 km.
2-3 uur
RegioDagtochten binnen een regio, afstand tot 40 km.3-4 uur
LandelijkTochten in vakanties voor langere afstanden, tot 60 km. per dag5-6 uur
LandelijkLange vaardagen, ter overbrugging van langere afstanden,
tot 80 km. Of gebruik bij bootverhuur van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat
7-8 uur
3: Hoe hard kan ik varen?

In principe: net zo hard als een boot met diesel- of benzinemotor. Maar houdt u rekening met de wetten van het varen. Voor niet planerende boten is de maximum snelheid nl. gelijk aan de zgn. rompsnelheid. Dat is de snelheid waarbij de golflengte van de boeggolf net zo lang is als waterlijnlengte van uw boot. Hoe dichter bij die rompsnelheid, hoe meer energie wordt verbruikt (of verspild) voor het maken van golven. En u kunt wel iets harder varen, maar dat vergt echt veel meer vermogen, en dus verbruik. Een meer economische kruissnelheid ligt iets lager. Hier een indicatie:

Bootlengte op de waterlijn4 m. 6 m.8 m.10 m.
Rompsnelheid in km/u.91112,514
Kruissnelheid78910

Let wel: niet iedere boot is en vaart hetzelfde; het zijn indicaties.

4: Welk motorvermogen heb ik nodig?

Wij gaan ervan uit dat uw motor voldoende maximaal vermogen moet hebben om uw boot op zijn rompsnelheid te brengen, zoals hierboven bij de 3e vraag omschreven. Meer is in principe niet nodig, want dat levert niet of nauwelijks extra snelheid op. Het gaat er dus niet zozeer om hoeveel PK verbrandinsgmotor uw elektrisch aandrijving vervangt, maar wat uw boot echt nodig heeft. Vaak worden dieselmotoren te groot gekozen, omdat deze dan “rustiger loopt” of meer cilinders heeft. Daarvan is bij elektrische aandrijving natuurlijk geen sprake. Hier een indicatie van het vermogen dat u nodig heeft, afhankelijk van bootlengte en gewicht:

Vermogen elektrische aandrijvingVermogen vergelijkbaar met
(snelheid – stuwkracht)
Voor boten
2 – 4 kW 5 – 8 PKTot 6 m. lengte of 2 ton waterverplaatsing
4 – 7,5 kW10 – 15 PKTot 8 m. lengte of 3 ton waterverplaatsing
10.0 kW20 PKTot 10 m. lengte of 7,5 ton waterverplaatsing
15.0 kW30 PKTot 12 m. lengte of 10 ton waterverplaatsing

Om de kruissnelheid te behalen heeft u aanzienlijk minder vermogen nodig. Onderstaand een indicatie:

Lengte op de waterlijn4 m. 6 m.8 m.10 m.
Kruissnelheid78910
Benodigd vermogen (kW)0,75124

Realiseert u zich wel dat elke boot anders is. Een slanke, efficiënt varende boot vraagt bijvoorbeeld minder vermogen dan een brede, minder efficiënt varende boot. Hetzelfde geldt voor een licht gebouwde of zware boten. En zeilboten hebben door hun mast vaak meer windweerstand dan motorboten. Maar ook het vaargebied is van belang. Bij varen op beschut water en voor kortere afstanden kan een lichtere motor toegepast worden dan bij varen op ruim water.
Vraag uw werf of dealer naar een specifiek advies voor uw boot.

5: Hoeveel en welke accu’s heb ik nodig?

Als u aan de hand van bovenstaande weet hoe lang u per dag wilt kunnen varen en hoeveel vermogen u nodig heeft om de kruissnelheid van uw boot te behalen kunt u berekenen hoeveel accucapaciteit u nodig heeft. Dit gaat via de volgende formule:

_________________________ (u) X _________________ (kW) = _________________________(kWu)

Gewenst aantal vaaruren    Benodigd vermogen    Benodigde netto accu capaciteit

Voor meer informatie over de keuze van de accu’s, kijk op de accu-pagina:

6: Hoe lang moet ik laden?

Kort gezegd: één nacht per vaardag. De laders worden door onze dealers zo afgestemd op uw accupakket, dat u één nacht moet laden, als u een volle vaardag heeft gehad. Als u op bepaalde dagen korter heeft gevaren dan uw accupakket aankan, dan kunt u meer dan één dag op één acculading varen. Maar dat is u bovenstaande informatie waarschijnlijk wel duidelijk geworden.

7: Welke type motor kan ik kiezen?

Er zijn verschillende soorten elektrische aandrijvingen. Elk met hun specifieke eigenschappen en met voor en nadelen:

Buitenboordmotor
Binnenboordmotor
Pod motor
Saildrive
PlaatsingMotorplank op spiegelOnderin de boot voor schroefasOnder de bootIn de boot met staartstuk eronder
Voordelen– Alles in één
– Makkelijke plaatsing
– Verwijderbaar
– Opklapbaar uit water
– Soms voordeliger
– Motor weggewerkt in boot
– Efficiënte aandrijving
– Stiller
– Motor altijd toegankelijk voor onderhoud/reparatie
– Eenvoudige installatie– Neemt weinig ruimte in
– Geen aparte schroefas nodig
Nadelen– Kan boot ontsieren
– Bediening bij de spiegel
– Complexere inbouw, uitlijnen schroefas
– Meerdere losse componenten
– Motor onder water
– Kan kwetsbaar zijn
– Boot moet uit het water voor onderhoud
– Extra geluid en vermogensverlies door overbrenging
– Hogere prijs
Meer informatie
Meer informatie
Meer informatie
Meer informatie
8: Wat kost het?

Als u bovenstaande vragen voor uw specifieke situatie heeft beantwoord, kunt kijken bij de pagina’s over de verschillende merken motoren, de accu’s en de toebehoren. Dan heeft u een indicatie van de kosten daarvan. Dit geeft natuurlijk niet een specifiek advies voor uw boot en vaar -situatie, en zijn de inbouwkosten nog niet meegenomen.

Voor sloepen en tenders hebben wij voorbeeld combinaties van motoren en accu’s samengesteld:

Voor een advies en offerte op maat kunt u zich wenden tot een van onze dealers: