Primeur op Fully Charged Live: Elektrische sloep met waterstof en brandstofcel
Dat de ontwikkelingen in elektrische voortstuwing snel gaan bewijst H2 Marine Solutions op Fully Charged LIve in de Rai dit weekend (20-22 mei ‘22). De joint venture ontwikkelde een elektrisch aangedreven sloep met een lithium batterij die gevoed wordt door waterstof via een brandstofcel. De show, waar elektrische mobiliteit en schone energie centraal staan, is hét podium om deze primeur aan de markt en het publiek te tonen.
Uitzonderlijk grote actieradius
De H2 Sloep, een efficiënt varende ZuidwesterSloep 525, wordt aangedreven door een geïntegreerde Torqeedo installatie met een Cruise 2.0 en een Power 24-3500 lithium accu. De motor is comfortabel te bedienen vanaf het stuurconsole. Via het digitale display krijgt de gebruiker belangrijke informatie door zoals de snelheid, het verbruik en de resterende actieradius.
De batterij wordt tijdens het varen gevoed door een 1 kW Intelligent Energy brandstofcel en een waterstoftank met een inhoud van 9 liter. De capaciteit van de lithium accu in combinatie met de energie uit de waterstoftank is samen goed voor circa 12,5 kWh. Met een gemiddeld verbruik van 1 kW per uur op een kruissnelheid van 8 km/h heeft de sloep een actieradius van 12,5 uur. Een groter bereik dan vrijwel alle elektrische sloepen met enkel batterijen momenteel kunnen halen. Dit maakt de installatie interessant voor langdurig gebruik en een groot vaargebied.
H2 Marine Solutions
De H2 sloep is een eerste project van het nieuwe bedrijf H2 Marine Solutions, een joint venture van een aantal bedrijven gespecialiseerd op verschillende vakgebieden, Koedood Marine Group voor waterstof integratie, HyFly voor waterstofsystemen, De Stille Boot voor elektrische aandrijvingen en Habbeké voor de scheepsbouw. H2 Marine Solutions richt zich op duurzaam varen met gebruik van waterstof. Er wordt op technisch gebied samengewerkt met de TU Delft en Torqeedo.
Naast de sloep werkt de startup aan een tweede project, de H2 Coach Boat. Dit is een elektrisch aangedreven snelvarende Rib die deze zomer zal worden ingezet door het Watersportverbond bij zeilwedstrijden voor olympische klassen. H2 Marine Solutions werkt met deze pilot projecten aan de ontwikkeling van elektrische voortstuwingssystemen met brandstofcellen voor een brede variëteit aan toepassingen, in de watersport en professionele vaart.
Meer informatie over de H2 Sloep, de H2 Coachboot en H2 Marine Solutions vindt u op https://h2marinesolutions.com/