Prototype E-Pusher S operationeel voor het vervoer van bouwafval in de binnenstad van Utrecht

KOTUG draagt bij aan de leefbaarheid van steden door duurzame, betaalbare waterlogistieke oplossingen aan te bieden voor de binnenvaart, zoals de elektrisch aangedreven E-Pusher.

Het kleinste formaat van de E-Pusher, de E-Pusher S is een duwboot die met modulaire duwbakken ingezet wordt voor het vervoeren van bouwafval, (bedrijfs)afval en andere ladingen in en uit waterrijke binnensteden, zoals Delft en Utrecht.

Het prototype van de E-Pusher S, de CityBarge One, wordt aangedreven door 2 stuurbare Torqeedo 10kW Pod-motoren. Het hoge koppel van de elektromotoren is een groot voordeel en belangrijk bij de duwfunctie van de boot. Elke motor is voorzien van een Torqeedo lithium ion accubank met een capaciteit van 21kWh. Voldoende energie om een dag inzet te leveren met een zware vracht.

De duwboot is uitgerust met GPS-sensoren en detectiecamera’s. Op termijn kunnen nieuwe toepassingen worden ingeplugd zoals Google Maps en slimme planningssoftware waardoor de boot autonoom zou kunnen varen.

Meer informatie over de KOTUG E-Pusher en de toepassingen vindt u via deze link: www.citybarge.eu/

Wilt u weten hoe elektrische voortstuwing binnen uw project ingezet kan worden? Bezoek de website van De Stille Boot voor meer informatie en neem contact op. www.destilleboot.nl/

Foto: KOTUG

Torqeedo Cruise Header

Nieuw voor 2022! Torqeedo Cruise 3.0, 6.0 en 12.0

Torqeedo introduceert een nieuwe range Cruise motoren voor seizoen 2022. De nieuwe modellen met 3,6 en 12 kW vermogen vertegenwoordigen een stuwkracht van respectievelijk 6,10 en 25 pk.

Door het vernieuwde technische ontwerp kenmerken deze motoren zich door:

  • Snelle opbouw van toeren en koppel
  • Laag geluidsniveau
  • Compacte behuizing
  • Lage weerstand onderwaterhuis

Installatiegemak met TorqLink op Cruise 6.0R, POD en 12.0
Voor de Cruise 6.0R en Pod en de 12.0 is het mogelijk via het TorqLink systeem één geheel met de Torqeedo lithium accu’s, bedieningshendel en display te vormen. Alles wordt plug & play geleverd voor eenvoudige installatie. TorqLink is Torqeedo’s geavanceerde elektronica communicatiesysteem dat al gebruikt wordt in de zwaardere Deep Blue aandrijvingen en vanaf 2022 ook mogelijk op de zwaardere Cruise modellen.

Voor een overzicht van de technische specificaties van de Cruise modellen klik hier.
Voor een visualisatie van TorqLink klik hier.
Naar verwachting zijn de nieuwe modellen leverbaar aan het begin van het 2e kwartaal van 2022.

Veel elektrisch varen innovatie op de METS

De ontwikkelingen bij duurzaam varen gaan razendsnel. Op vakbeurs Metstrade (16-18 november, RAI Amsterdam) presenteren de merken die De Stille Boot in Nederland vertegenwoordigt nieuwe producten en innovaties voor seizoen 2022.

Nieuwe Torqeedo Cruise outboard en podmotoren, krachtiger én stiller
De huidige motoren van 2, 4 en 10 kW neemt fors toe in vermogen tot 3, 6 en 12 kW, qua kracht vergelijkbaar met 6, 10 en 25 PK. Door nieuwe techniek en elektronica worden ze niet alleen krachtiger, maar ook stiller. Ze blijven licht van gewicht en even compact, met weinig weerstand onder water.
De Torqeedo motoren vormen via het TorqLink systeem één geheel met de Torqeedo lithium accu’s, bedieningshendel en display. Alles wordt plug & play geleverd voor eenvoudige installatie.

Nieuwe WaterWorld accu’s geïntegreerd in complete aandrijving
De Nederlandse fabrikant Water World Electronics, bekend van hun fluisterstille WaterWorld elektrische inboard motoren, introduceert op de METS een nieuwe lithium accu. Net als bij Torqeedo is deze volledig geïntegreerd in het aandrijfsysteem, waardoor het complete systeem nog betrouwbaarder en makkelijke te installeren wordt, zowel bij nieuwbouw als hermotorisering.
De nieuwe 48 volt lithium ijzerfosfaat accu heeft een capaciteit van 6,5 kWh en is eenvoudig uit te breiden door meerdere accu’s parallel te schakelen. Hiermee een logische aanvulling op de range WaterWorld motoren in de vermogens van 4, 7,5, 10 en 15 kW.

Solbian: vernieuwde ALLinONE zonnepanelen met geïntegreerde lader
Solbian levert al jaren flexibele, overloopbare zonnepanelen met het hoogste rendement voor de jachtbouw. Voor seizoen 2022 introduceert Solbian het vernieuwde ALLinONE powerboard. Deze slimme solar laadregelaar (MPPT) maakt het nog eenvoudiger deze duurzame stroombron te integreren in het boordnet. Voorzien van bluetooth, wifi en een smartphone app om de zonnepanelen te monitoren.

Ook de Sloveense fabrikant Sentinel Marine is aanwezig op de METS. Sentinel kondigde eerder dit najaar een samenwerking aan met ‘s werelds grootste botenbouwer Groupe Beneteau. Met hun vernieuwende modulaire bootmonitoring producten is Sentinel de voorloper in deze markt.

De Stille Boot op METS 2021

Bezoek ons op METSTRADE 2021 en leer over de innovaties en productlanceringen door Torqeedo en WaterWorld (elektrische aandrijvingen en batterijtechnologie) voor seizoen 2022.

Onze medewerkers verwelkomen u graag op de volgende stands vanuit onze rol als distributeur:
– Torqeedo, outboard en inboard elektrische aandrijvingen en batterijtechnologie, stand 01.741
– WaterWorld, inboard elektrische aandrijvingen en batterijtechnologie, stand 05.640
– Solbian, flexibele en custom zonnepanelen, stand 05.559
– Sentinal, remote bootmonitoring, stand 05.470
– Simarine, bootmonitoring en accubewaking, stand 05.571

Graag tot ziens op de METS 2021 !

De METSTRADE show is ’s werelds grootste vakbeurs voor uitrusting, materialen en systemen voor de watersport en maritieme industrie en wordt gehouden van 16 – 18 november in de Rai in Amsterdam.

Nieuwbouw De Stille Boot Heeg

Gevolgen brand: veel werk, maar ook een kans voor De Stille Boot!

“We hebben de gevolgen van de brand omgedraaid naar een unieke kans die we met beide handen aangrijpen!”

In december 2020 werd het bedrijfspand van De Stille Boot in Heeg in de as gelegd door een alles verwoestende brand. In enkele uren werd een dynamisch bedrijf stilgelegd en was bijna alles weg. Een goedgevuld magazijn met elektrische motoren, batterijen, onderdelen en accessoires, een werkplaats met specialistische gereedschappen en de kantoren waarin de voorgaande dag nog volop werd gewerkt aan de missie van De Stille Boot. Wat restte was een zwartgeblakerde, verbogen staalconstructie.

Gelukkig draaiden de verkoop- en administratieve systemen extern in de cloud en werd met hulp van klanten, leveranciers en relaties de bedrijfsvoering in no time in Sneek weer opgestart. De weerbaarheid van eigenaren Marcel Schaap en Anton van Wijk en hun team bleek uitzonderlijk. Met goede ondersteuning en de nodige extra uren inzet draait het bedrijf weer als nooit te voren en is de duurzame missie naar een zo groot mogelijk bijdrage aan de energietransitie naar elektrische voortstuwing weer opgepakt.

“De gevolgen van een brand zijn mentaal zwaar. De verwerking van alles wat er in korte tijd op je af komt heeft tijd nodig”, aldus Marcel Schaap, mede eigenaar van De Stille Boot. “Je komt in een zeer actieve modus om in korte tijd de bedrijfsvoering weer op gang te brengen. Het was een pittige tijd, maar we konden gelukkig als snel starten met het maken van nieuwe plannen voor de herbouw van het pand. Het voordeel van het bouwen van een nieuw pand is dat je het ontwerp af kunt stemmen op de groei van ons bedrijf die we in de komende jaren verwachten. Daarnaast kan je werken met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Zonnepanelen, een hoge graad van isolatie en een warmtepomp voor de verwarming. We zien de gevolgen van de brand dan ook als een unieke kans die we met beide handen aangrijpen.”

Alle belangrijke bedrijfsprocessen krijgen in het nieuwe pand ruimte om te groeien. Naast een groot magazijn voor de distributie van elektrische motoren van Torqeedo en WaterWorld met bijbehorend breed assortiment (lithium) batterijen en onderdelen, zet De Stille Boot in op een kwalitatief hoog netwerk van dealers en servicepartners. Anton van Wijk, mede eigenaar De Stille Boot: “In het nieuwe pand hebben we een aparte zaal voor technische en commerciële trainingen. In de ruime werkplaats kunnen de praktische elementen van de trainingen uitgevoerd worden. Met het delen van kennis en ervaring op het gebied van elektrisch varen hopen wij de energietransitie in de watersport te versnellen.” De eerste trainingen worden in april of mei 2022 gegeven.

Door de groeiende vraag in de markt en het marktaandeel van De Stille Boot is het team van medewerkers afgelopen maanden uitgebreid met 4 nieuwe medewerkers. Elk met hun eigen expertise om de missie kracht bij te zetten. “Het is maar goed dat het nieuwe pand snel wordt opgeleverd. We groeien uit onze jas op de tijdelijke locatie in Sneek!” Aldus Anton van Wijk.

De feestelijke opening vindt plaats in het eerste kwartaal van 2022.

Het pand is ontworpen door Heeren 3 Architecten uit Heerenveen en de bouw wordt gerealiseerd door Bouwgroep Noord uit Drachten.

SOLBIAN-Solar_Baltic-145

Grootste solar systeem op zeiljacht ooit geplaatst van Solbian bespaart 4,5 ton CO2-uitstoot per jaar

Op de Monaco Yacht Show 2021 heeft Baltic Yachts een 44,6 meter lange Baltic 146 PATH gepresenteerd met het grootste solar systeem dat ooit op een zeiljacht is geïnstalleerd. Het op maat gemaakte systeem met een 8.714Wp is geïntegreerd in het dak van het zeiljacht en levert 30 tot 50 kWu energie per dag. Deze hoeveelheid energie is voldoende om de aangesloten systemen (navigatie, stuurautomaat, verlichting en entertainment) ruim 7 uren te laten functioneren. In combinatie met het 44 kWu accupakket maakt het solar systeem 14 tot 18 uren stille werking van de systemen mogelijk.

Dit unieke systeem zorgt niet alleen voor de verlaging van de ecologische footprint van het zeiljacht, maar ook voor besparing van gewicht (ruim 300kg) en reductie van de onderhouds- en brandstofkosten van de generatoren die de energie anders hadden moeten leveren. De generatoren hadden voor de benodigde energie dagelijks 10 to 17 liter diesel moeten verbranden met de bijbehorende brandstofkosten en CO2 uitstoot. Het systeem verhoogt tevens de veiligheid aan boord door de continuïteit in de energievoorziening van de systemen en de onafhankelijkheid van externe energiebronnen. 

Het solar systeem is ontworpen en geleverd door Solbian. Solbian is gespecialiseerd in het ontwerp en de productie van flexibele zonnepanelen. De panelen zijn buigzaam, overloopbaar, uiterst dun en licht van gewicht. De panelen bieden een hoog rendement en zijn ideaal voor plaatsing op vrachtschepen en passagiersvervoer, particuliere motor- en zeilboten, campers, caravans en andere recreatieve en zakelijke toepassingen.

De zonnepanelen van Solbian zijn verkrijgbaar in verschillende standaard formaten of worden op maat gemaakt, passend in het ontwerp van het schip. Naast kwaliteit is het esthetische element erg belangrijk. Door de keuzemogelijkheid van verschillende kleuren front en back sheets kan de door de eigenaar of architect gewenste look gerealiseerd worden.

Wilt u weten met welke panelen en bijbehorende installatie van Solbian uw schip of vervoersmiddel uitgerust kan worden? Ga naar https://destilleboot.nl/solbian/ en neem contact op voor een advies op maat.

De Stille Boot is expert op het gebied van elektrisch varen en distributeur van de producten en systemen van Solbian in de Benelux.