Volop innovatie en meerdere primeurs elektrisch varen op Metstrade ’22

Tijdens de Mets in de Rai in Amsterdam, ’s werelds grootste vakbeurs voor de maritieme industrie, presenteren fabrikanten hun product- en dienstenaanbod voor 2023. De beurs wordt gehouden van dinsdag 15 tot en met donderdag 17 november.

De ontwikkelingen in de energietransitie volgen elkaar snel op. Verschillende leveranciers  van De Stille Boot hebben het afgelopen jaar niet stil gezeten en presenteren de volgende primeurs op het gebied van elektrisch varen, accu’s, solar en monitoring:

  • Water World Electronics
    Primeurs in haar line up elektromotoren, accu’s, displays en accessoires. Ook te bezichtigen in het Innovation Lab! (stand 1.638/1.637)
  • Solbian Energy Alternative 
    Introductie van een nieuw monitoringssysteem voor optimale integratie van de zonnepanelen in het boordsysteem. (stand 5.461)
  • Sentinel Marine Solutions
    Software en hardware primeurs voor nog meer functionaliteit en betere integratie. Waaronder de innovatieve Sentinel BM50 data integratie hub. Genomineerd voor een DAME Award! (stand 5.472)
  • Simarine
    Introductie van de nieuwe generatie Smart Power Panel, de NEREIDE 3. Meer functionaliteit, koppelbaar met beheerssystemen van derden en energiezuinig (tot 80% zuiniger!). (stand 5.474)
  • Ratio Electric
    Presentatie van het assortiment walstroom producten, waaronder de stijlvol vormgegeven MP-serie. (stand 3.121)

Heeft één of meerdere van deze primeurs uw aandacht? Bezoek de Mets en onze medewerkers op de stands voor meer informatie. Kaarten zijn te bestellen via deze link: Metstrade ticketservice. Bent u niet in de gelegenheid de beurs te bezoeken, mail dan naar info@destilleboot.nl of bel 0515-444 428.

 

App van Sentinel boat monitoring is nu verkrijgbaar in het Nederlands

Voorkom hoge kosten met een monitoringsysteem aan boord.

Altijd op de hoogte van de status van uw boordsystemen en de positie van uw boot via uw smartphone.

Door de technologische ontwikkeling komt er steeds meer elektrische apparatuur aan boord. Naast comfort verhogers zoals de verlichting, koelkast, kachel en radio zijn ook vitale apparaten zoals de bilgepomp aangesloten op de accu. In het geval van een elektrisch aangedreven boot is er naast een accu voor het boordsysteem ook een accupakket voor de motor aanwezig.

Controle en zekerheid in het najaar of de winter
Voor een zorgeloos gebruik is een monitoringssysteem waarmee u op afstand bijvoorbeeld de status van uw accu’s of de werking van de bilgepomp kunt aflezen en gewaarschuwd wordt als er zich ongewenste situaties voordoen een must. Vooral in het winterseizoen is het belangrijk tijdig gealarmeerd te worden als de accuspanning te laag wordt of de bilgepomp vaak geactiveerd wordt. Ook een onjuiste werking van de walstroom is een gebeurtenis waarvan u op de hoogte wilt zijn.

Sentinel bewaakt voortdurend de vitale systemen aan boord en waarschuwt u bij onverwachte veranderingen. Ook houdt het systeem u op de hoogte van de positie van uw schip. Sentinel heeft een GPS en verschillende sensoren die u naar behoefte aan kunt sluiten. Het systeem is ook te koppelen met apparatuur via NMEA 2000 of het CZONE netwerk.

Op afstand uitlezen en bedienen via Nederlandstalige app
Door het ingebouwde SIM-kaart kunt u de waarden op afstand uitlezen via de app op uw smartphone of tablet en ontvangt u een melding bij ongewenste situaties. Hierdoor bent u snel op de hoogte van situaties die hoge kosten met zich mee kunnen brengen en optimaliseert u veiligheid en comfort aan boord. Naast het uitlezen van de waarden is het ook mogelijk met gebruik van relais apparatuur zoals een koelkast of kachel van afstand in of uit te schakelen.

 

De app is vanaf september 2022 te downloaden en te gebruiken in de Nederlandse taal. Bent u al gebruiker en heeft u de app al op uw smartphone of tablet staan dan kunt u deze updaten via de Apple App Store of the Google Play store. U kunt daarna via de instellingen in de app kiezen voor de Nederlandse taal.

Link naar Sentinel app in Google Play Store

Link naar Sentinel app in Apple App Store

 

Bezoek voor meer informatie over de boot monitoring van Sentinel de productpagina op onze website of vind een verkooppunt in uw regio. Klik hier.

Elektrisch varen Hiswa te Water 2022

Persbericht: “Elektrisch varen is geen trend meer”

Dat elektrisch en duurzaam varen geen nichemarkt meer is, kwam naar voren in het aanbod van de exposanten en de interesse van de bezoekers op de afgelopen Hiswa te Water. Zeker 55 van de daar aanwezige werven presenteerden zeil- en motorjachten met vol elektrische aandrijvingen en het informatiepunt elektrisch varen is druk bezocht. Rondom het informatiepunt lagen 13 elektrisch aangedreven sloepen, tenders en snelvarende rib’s.

Elektrisch varen is geen trend meer
Marcel Schaap, eigenaar van De Stille Boot: “De markt van elektrisch varen groeit en een grote groep watersporters wil gebruik maken van deze vorm van aandrijving om uiteenlopende redenen. Meer ervaren watersporters kijken naar mogelijkheden om de verbrandingsmotor te vervangen met een elektromotor en nieuwe watersporters zien elektrisch varen als een vanzelfsprekendheid. Net als bij elektrisch rijden. Qua levenscyclus kan je zeggen dat we aangekomen zijn bij de ‘early majority’. Dit is een relatief grote groep mensen die gebruik wil maken van het product voordat de grote massa hiervoor kiest. Het zijn geen trendsetters, maar ze willen meegaan met de tijd.”

Innovatie in zeil- en motorjachten
Schaap ziet een grote toename in het aantal jachtwerven dat elektrische aandrijflijnen aanbiedt in schepen of gestart is met de ontwikkeling daarvan. “Booteigenaren zijn zich bewust van de noodzaak om op een meer duurzame manier te recreëren op het water. De veranderende wet- en regelgeving maakt dat men in de komende jaren met een brandstofmotor niet meer welkom is in verschillende watersportgebieden in Nederland en Europa. Wij werken dagelijks met jachtbouwers en werven die in willen spelen op deze vraag. Dit is een intensief traject waarbij we niet alleen kijken naar de (her)motorisering van bestaande modellen, maar ook naar de ontwikkeling van nieuwe modellen waarbij efficiency boven en onder water voorop staat.”

Binnen het segment van de zeil- en motorjachten waren er verschillende primeurs op de Hiswa te Water en aankondigingen op het gebied van elektrische voortstuwing. Wereldprimeurs waren er bijvoorbeeld van Delphia Yachts, onderdeel van Groupe Beneteau, met de Delphia 10 en van het Nederlandse Contest Yachts met de CS 49.  Contest ziet, als bouwer van een range luxe zeiljachten met een lengte van 13 tot 26 meter, het aanbieden van een elektrische aandrijving als een logische vervolgstap in haar ambitie en innovatieve jachtbouw. Contest verwacht in 2024 de eerste jachten te kunnen leveren met elektrische motorisering. Daarnaast was er de Saffier SE 33 Life van Saffier Yachts, waarmee de werf recentelijk de European Yacht of the Year award 2022 won. Jachtwerf Heeg, die haar daysailers al sinds jaar en dag aanbiedt met elektrische pod motoren, toonde een presentatie van de nieuwe Pointer 30. Een innovatief kajuitzeiljacht dat begin 2023 beschikbaar zal zijn voor het grote publiek.

Als de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch varen in hetzelfde tempo doorgaan, zal bij de komende editie naar verwachting 20 tot 25% van de boten op de show uitgerust of verkrijgbaar zijn met een elektromotor.

Voor meer informatie over dit artikel kunt u contact opnemen met: Marcel Schaap, info@destilleboot.nl – 0515-444 428

Veel elektrische boten en centraal informatiepunt op Hiswa te Water

Op de komende Hiswa te Water is het groeiende belang van elektrisch varen duidelijk terug te vinden. Zeker 50 van de aanwezige werven bieden elektrisch aangedreven boten aan. Al is het aan de boten zelf niet altijd direct te zien, zeker bij gebruik van inboard motoren, de groei is onmiskenbaar. Wel goed zichtbaar is het centrale informatiepunt Elektrisch Varen (stand J02), gecoördineerd door de Stille Boot. Daar liggen 11 elektrische boten bij elkaar, zijn verschillende soorten motoren en accu’s te zien en kan de bezoeker alle informatie krijgen.

“Elektrisch varen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. De markt kent een volwassen aanbod aandrijvingen voor boten in verschillende lengten en toepassingen.“ aldus Marcel Schaap van De Stille Boot. “De ontwikkelingen in de batterijtechnologie zorgen voor de gewenste actieradius. Dit is cruciaal voor een zorgeloos gebruik en de onafhankelijkheid die watersporters zoeken.” De Stille Boot is als importeur van elektrische aandrijvingen en bijbehorende accutechniek en monitoring gespecialiseerd in elektrisch varen. Het bedrijf is initiatiefnemer van het paviljoen Elektrisch Varen, samen met de Hiswa te Water organisatie..

Naast alle boten van andere aanbieders op de show liggen op het Paviljoen Elektrisch Varen:

 

1 E-Qruiser 600 Qrafter Boats
2 Stender 650e Amersfoort Maritiem
3 Speedster 653 ZWF Yachts
4 River 420 Maritiem Centrum Rijnzicht
5 Stout 750 Scheen Outboard Service
6 ZWS-595 ZuidWesterSloep
7 Rand Picnic 18 The Green Wave
8 Highfield 540 The Green Wave
9 Oud Huijzer Tender Jan Korteland Watersport
10 Zodiac E-Open 3.4 Rubberboot Holland
11 H2 RIB H2 Marine Solutions

Hieronder zijn verschillende primeurs, zoals de E-Qruiser, de Zodiac E-Open en de H2 RIB, die beschikt over een 50 kW Torqeedo outboard en twee brandstofcellen die met waterstof extra stroom opwekken.

De Hiswa te Water vindt plaats van woensdag 31 augustus tot en met zondag 4 september in de Bataviahaven in Lelystad. Voor meer informatie over de show en het bestellen van kaarten bezoekt u www.hiswatewater.nl.

De pk’s van een verbrandingsmotor versus de kW van een elektromotor

Bij De Stille Boot krijgen we vaak de vraag: “Met hoeveel pk kun je deze elektromotor vergelijken?”. Het vermogen van die motor drukken we uit in kiloWatt (kW). De vervolgvraag is dan welk vermogen een elektromotor moet hebben om de huidige verbrandingsmotor in de boot de vervangen.

Omrekenen op de juiste manier
Fabrikanten van verbrandingsmotoren zijn sinds 1978 wettelijk verplicht het vermogen van een motor uit te drukken in kW. De verhouding met oude pk’s is 1 kW = 1,36 pk. Om het juiste vermogen van een elektromotor voor een boot te bepalen volstaat het niet de pk’s om te rekenen in kW. Dat heeft verschillende redenen. Een belangrijke reden is dat de vermogens op verschillende manieren worden gemeten. Het gaat uiteindelijk om STUWkracht van een motor en die is niet af te lezen uit die vermogens.

Een andere reden is dat veel boten uitgerust worden met grotere verbrandingsmotoren dan nodig is om ze op de maximale snelheid te krijgen. Vaak omdat deze dan “rustiger loopt”, of “extra vermogen achter de hand” geeft. Dat rustige lopen heeft de elektromotor al van huis uit, dus dat is geen argument meer. En dat extra vermogen, daar komen we op terug.

Stuwkracht en efficiency
Bepalend voor het effect van de motor op een boot is niet zozeer het opgenomen vermogen in kW of het asvermogen in pk, maar de stuwkracht. Dus welke kracht levert de schroef die in het water draait op de boot? Een elektromotor kent daarbij minder verliezen, bv. door het hogere koppel over het hele toerenbereik. Daardoor kan een grotere, efficiëntere schroef worden gebruikt, die relatief veel stuwkracht levert. Als voorbeeld nemen we een 6 pk verbrandingsmotor en een 3 kW elektromotor van Torqeedo. In de afbeelding hiernaast zie je wat er van het bruto input vermogen en vermogen op de as overblijft als netto stuwkracht op de propeller.

Hoeveel vermogen heb ik nodig voor een sloep of motorboot?
Om te bepalen welk vermogen de elektromotor nodig heeft om de nieuwe boot goed aan te drijven of om de verbrandingsmotor in de verstaande boot te vervangen, zijn een aantal factoren van belang. Zo kijken we naar de de lengte van de waterlijn en de vorm van de romp (de waterverplaatsing) om een inschatting te kunnen maken van het energieverbruik in kW om de rompsnelheid te kunnen bereiken.

Het doel is om een ​​motor te kiezen die groot genoeg is om de rompsnelheid te bereiken, maar niet probeert de boot er aan voorbij te duwen. Door de verbruikscurve van een elektromotor kost dit laatste een grote hoeveelheid energie, die uw batterij sneller leeg zou maken, voor een minimale snelheidswinst. Meer informatie over rompsnelheid en benodigd vermogen voor uw boot vindt u hier.

Onderstaande tabel geeft een indicatie van het benodigde vermogen:

Lengte boot en waterverplaatsing Vermogen elektrische aandrijving (kW) Vergelijkbaar met stuwkracht snelheid (PK)
Tot 6 meter, 2 ton 2-4 kW 5-8 pk
Tot 8 meter, 3 ton 4-7,5 kW 10-15 pk
Tot 10 meter, 7,5 ton 10 kW 20 pk
Tot 12 meter, 10 ton 15 kW 30 pk

Omdat elke boot anders is qua vorm en gewicht zal het benodigd vermogen variëren rond de waarden uit bovenstaande tabel. Ook het type gebruik, het vaargebied en de weersomstandigheden zijn van invloed op het vermogen. Bij varen op beschut water met een gestroomlijnde boot en voor kortere afstanden kan een lichtere motor volstaan dan bij varen op ruim water met een boot met een hoge opbouw. Vraag daarom altijd uw werf of dealer naar een vermogensadvies voor uw boot.

Hoeveel vermogen heb ik nodig voor een snelvarende motorboot?
Bij een snelvarende boot speelt naast de waterverplaatsing van de romp de vraag hoe snel de eigenaar wil kunnen varen. Ook is de toepassing belangrijk. Wil de eigenaar zo nu en dan op een zo hoog mogelijke snelheid varen om zich snel te kunnen verplaatsen of wordt de boot gebruikt voor het trekken van andere vaartuigen of personen (waterskieën of funtube).

Zoals aangegeven heeft een elektromotor een zeer hoge stuwkracht waardoor het slepen of verplaatsen van objecten en personen kinderspel is. Een elektromotor kent wel een beperking als het om de topsnelheid gaat. Dit komt door een begrenzing op de ontladingssnelheid van de accu. De motor krijgt hierdoor een maximale hoeveelheid stroom en kan een maximale snelheid behalen.

Voor het inschatten van het motorvermogen van een elektromotor voor een snelvarende boot hanteren we daardoor vaak wél de formule van het aantal pk’s dat nodig is voor een bepaald gebruik op hoge snelheid van een verbrandingsmotor delen door 1,4. Op een Rib met een maximaal vermogen van 75 pk zou je een (75 / 1,4 =) 50 kW elektromotor kunnen monteren.

Zeker van uw zaak, vraag advies
Aan het eind van de dag is het dus belangrijker om op basis van de eigenschappen van uw boot en het gewenste gebruik tot de meest geschikte elektromotor te komen en niet kilowatts te vergelijken met pk’s. Neem hiervoor contact op met uw werf of een dealer in uw regio of stel uw vraag aan de medewerkers van De Stille Boot. U kunt hiervoor onze dealerlocator gebruiken: Link naar dealerlocator.

Zij helpen u ook met het bepalen van de juiste samenstelling en capaciteit van het benodigde accupakket voor de gekozen elektromotor.

Go Electric! Op Boatshow Hollandse Plassen van 24-26 juni in Aalsmeer

Bent u op zoek naar een nieuwe boot of motor of wilt u het watersportgevoel beleven? Kom dan van vrijdag 24 tot en met zondag 26 juni 2022 naar de Boatshow Hollandse Plassen in Aalsmeer. Deze show is hét in-water zomerevenement waar u de vele facetten van watersport kunt bekijken en ervaren, waaronder elektrisch varen, en de toegang is gratis. Het evenement wordt georganiseerd op het haventerrein van Kempers Watersport in Aalsmeer.

Elektrisch varen
Elektrisch varen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Met een elektrische aandrijving in uw boot geniet u nog meer van de rust op het water. Door alle ontwikkelingen in de batterijtechnologie kunt u met een elektrische boot een hele dag zorgeloos varen. Aan het einde van de dag steekt u de stekker in het stopcontact en wordt de batterij weer volgeladen voor een nieuwe dag vol watersportplezier. Geen gesleep met brandstof, geen nare luchtjes en vooral gemak!

Op de Boatshow Hollandse Plassen kunt u zich laten informeren over de elektrische motoren van Torqeedo en WaterWorld. Het aanbod is geschikt voor boten tot en met 30 meter voor nieuwe boten of hermotorisering van een bestaande boot. Om een gevoel te krijgen bij de eigenschappen van elektrisch varen kunt u een proefvaart maken in verschillende elektrisch aangedreven boten, te weten:

  • Zodiac E-Open 3.4 met een Torqeedo Cruise 6.0
  • Zodiac E-Open 3.1 met een Torqeedo Cruise 6.0
  • Zodiac Cadet met een Torqeedo Travel 1103
  • Qrafter E-Qruiser 600+ met een WaterWorld 10.0
  • Stout 750 met een Torqeedo Cruise 6.0

Meer informatie
Voor een overzicht van het aanbod op de show en het bestellen van gratis kaarten gaat u naar https://www.boatshowhollandseplassen.nl/

Meer informatie over de elektrisch aangedreven boten vindt u op de websites van:
Zodiac: Rubberboot Holland https://www.rubberboot-holland.nl/

Qrafter: Qrafter Boats https://qrafter.nl/
Stout sloep: Scheen Outboard Service https://www.scheenoutboardservice.nl/

Meer informatie over de elektrische inboard en outboard motoren van Torqeedo en WaterWorld en verkoopadressen vindt u op https://destilleboot.nl/.