Op 4, 5 en 6 september neemt De Stille Boot deel aan het Dutch Yachting Weekend in Medemblik

Een kleinschaliger evenement dan de HISWA te water, maar daarom niet minder interessant. Een aantal toonaangevende Nederlandse werven laten hun boten en schepen daar zien, zoals Saffier, Jachtwerf Heeg/Pointer Yachts en Admiral’s Tender. De Stille Boot is motorleverancier van deze werven en daarom laten wij daar de Torqeedo en WaterWorld motoren zien, die in deze schepen worden toegepast.

De show vindt plaats op de werf van Contest Yachts. Op zondag om 15.00 u. geven wij een presentatie over de stand van zaken rond elektrisch varen. Wij begroeten u graag in Medemblik!

Meer informatie: https://dutchyachtingweekend.nl

Omdraaien vaarrichting Torqeedo Travel of E21 E22 E23 melding oplossen

Mocht u een E21, E22 of E23 melding krijgen op uw Torqeedo motor, of u wilt de vaarrichting omdraaien, dan kunt u dit doen door een kalibratie van de bedieningshendel uit te voeren.

Een kalibratie voert u als volgt uit:

  1. Houd de CAL-toets tien seconden ingedrukt.
    In het display verschijnt cal up.
  2. Zet de bedieningshendel op vol gas voorwaarts.
  3. Druk de CAL-toets in.
    In het display verschijnt cal stp.
  4. Zet de bedieningshendel in de neutrale positie.
  5. Druk de CAL-toets in.
    In het display verschijnt cal dn.
  6. Zet de bedieningshendel op vol gas achterwaarts.
  7. Druk de CAL-toets in

In onderstaande video worden bovenstaande stappen uitgelegd:

Eerste mijlpaal in project voor waterstof coach boat

De Stille Boot is onderdeel van een consortium van bedrijven en instellingen die de uitdaging zijn aangegaan een duurzame coachboot te ontwikkelen. De vraag kwam van het KNVW, die voor de nationale zeilploeg de coaches in hun volgboten net zo duurzaam wil laten varen als de zeilers zelf. Het Sailing Innovation Center heeft vervolgens een consortium van bedrijven bij elkaar gebracht dat de handschoen heeft opgepakt. Zie deze film waarin de eerste stap binnen dit project is te zien.

Waterdream lanceert elektrische S-740 met Torqeedo aandrijving

Waterdream laat deze week de S-740 met elektrische motor te water. De sloep is uitgerust met de Torqeedo Cruise 10.0 buitenboordmotor en vier lichtgewicht ultramoderne lithium batterijen van 3.500 Wh per stuk. Hiermee kan de sloep volgens de makers met gemak tot 24 uur lang of 120 km ver varen. De batterijen kunnen gewoon opgeladen worden met 220 volt. De topsnelheid van de elektrische Waterdream S-740 is 12 km per uur. Ideaal dus voor het maken van mooie, lange tochten. Alle bestaande Waterdream-modellen zijn vanaf heden ook verkrijgbaar in een elektrische uitvoering.

Duurzame sloep
In vergelijking met de huidige collectie heeft Waterdream bij dit nieuwe elektrische model niks ingeleverd aan kwaliteit. De hoge gangboorden, de onderhoudsarme zelflozende kuip en natuurlijk dezelfde ultieme vaareigenschappen; alles is hetzelfde gebleven.

Bernhard van Oranje: “De elektrisch motor maakt het varen op het water ultiem. Je hoort niks anders dan water en de natuur. Op het water zijn werkt al enorm ontspannend, maar met deze stilte geeft dit een geheel nieuwe dimensie.”

De boten van Waterdream worden geheel van recyclebaar aluminium gemaakt en in Nederland geproduceerd. Aluminium zorgt niet alleen voor een aanzienlijk hogere kwaliteit, het is ook onderhoudsvrij en daarmee duurzaam.

S-line sloepen
De S-line sloepen van Waterdream zijn zo gebouwd dat ze zowel elektrische als diesel/benzine aandrijving kunnen hebben – zonder dat de boot hiervoor aangepast moet worden. Zo kan je moeiteloos je motor upgraden van 25pk naar 300pk en ook wisselen van fossiele brandstof naar de elektrische aangedreven motor.

Deze zomer lanceert Waterdream ook de 52’ California met Naval Architect en design van Vripack. Tevens is er de Waterdream Venetian Tender, een moderne twist op een historische en klassieke schoonheid. Eeuwenlang was het Venetian Taxi Model het belangrijkste vervoermiddel in Venetië, zo gemaakt om met zijn platte bodem gemakkelijk door de lagune te manoeuvreren. Deze nieuwe legende is voorzien van een uniek open dak.

Waterdream heeft acht modellen: vijf sloepen (s-550, s-740, s-850, s-850 Speedster, S-1100), de Venetian Tender en de California lijn (in 52’ en 65ft)

Meer informatie op www.waterdream.nl

Verschil tussen Torqeedo Travel 1003 en Travel 1103

In 2019 heeft Torqeedo de Travel 1103 C op de markt gebracht. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen de Travel 1103 en 1103?

Geluid
De Torqeedo Travel 1103 is de stilste motor in zijn klasse. Daar waar de Travel 1003 en 503 modellen met een overbrenging werken, is de Torqeedo Travel 1103 een zogenaamde direct drive elektromotor. Er is dus geen reductie van de toeren van de elektromotor en hierdoor is de Travel 1103 zeer stil (33 DB).

Kracht
De Travel 1103 is 10% krachtiger dan de Travel 1003. De 1103 heeft een 1100 Watt motor, de Travel 1003 een 1000 Watt en de Travel 503 een 500 Watt motor. De motoren zijn respectievelijk vergelijkbaar met 3,5 pk, 3 pk en 1,5 pk.

Accu
De 1103 motoren worden altijd geleverd met een 915 Wh accu. Bij de Torqeedo Travel 1003 motoren heb je de keuze tussen een standaard 530 Wh accu of de grotere 915 Wh accu. De 1003 C motoren worden geleverd met een 915 Wh accu.

Gewicht
De direct drive motor van de Travel 1103 is wat zwaarder en groter, dan de motor van de Travel 1003. Hierdoor is een Travel 1103 CS (kortstaart) 2,4 kilo zwaarder dan een Travel 1003 CS. In het totaalgewicht zit 6 kilo van de accu. Dus het motor deel zelf weegt bij de 1103 CS 11,3 kilo en bij een Travel 1003 CS 8,9 kilo.

Travel 503 S Travel 503 L Travel 1003 S Travel 1003 L Travel 1003 CS Travel 1003 CL Travel 1103 CS Travel 1103 CL
motor gewicht in kilo 8,9 9,5 8,9 9,5 8,9 9,5 11,3 11,7
accu gewicht in kilo 4,2 4,2 5,3 5,3 6 6 6 6
totaalgewicht in kilo 13,1 13,7 14,2 14,8 14,9 15,5 17,3 17,7

Robuustheid
De Torqeedo Travel 1103 heeft een verbeterde bracket (ophangbeugel), hierdoor kan de motor iets verder uit het water gekanteld worden t.o.v. de 1003 en 503 modellen. Tevens zit er een stop op, waardoor de motor niet verder kantelt dan 45 graden. Ook het motordeel wat onder water zit is steviger geworden, de skeg (vin) is onderdeel van het motorhuis geworden en de Travel 1103 gebruikt een dikkere meeneempen. Overigens zijn alle Travel modellen waterdicht.

Accessoires
Alle accessoires voor de Travel 1003 motoren zijn ook beschikbaar voor de Travel 1103 versie. De 1103 C past dus ook gewoon in de tassenset. En de reserve accu’s (530 en 915 Wh) passen op alle motoren, dus ook op de kleiner Travel 503 modellen.

Voor meer informatie over de Torqeedo Travel motoren vindt u hier. Wilt u een Torqeedo Travel aanschaffen, bezoek dan één van onze dealers.

Corona update De Stille Boot

Uiteraard volgen wij alle landelijk uitgevaardigde richtlijnen met betrekking tot het Corona virus, en staat de gezondheid van onze medewerkers en klanten bij ons voorop.

Wij zijn wel geopend en bereikbaar, maar werken ook deels thuis. Daardoor kan de telefonische bereikbaarheid soms wat minder zijn. Indien mogelijk kunt u dan ook via onze e-mailadressen contact met ons opnemen.

Voorlopig zijn vakanties niet aan de orde, maar kunnen we nog wel onze boot gebruiken om wat ontspanning te vinden in deze lastige tijden. In de praktijk kan dat uitsluitend alleen, met partners of met het gezin, maar niet met groepen. Wij zullen er samen met onze dealers alles aan doen om de watersporter daarbij van dienst te zijn.