Zeeland Electric Boat Show & Zero Emission Boat Show

27 april t/m 1 mei 2022 – Goes

Maak kennis met elektrisch varen en emissievrije watersport!

Vanaf Koningsdag staat de Oostschans aan het kanaal in Goes een weekend lang in het teken van elektrisch varen tijdens de Zeeland Electric Boat Show (ZEBS). Het publiek krijgt een unieke kans om kennis te maken met de ontwikkeling en mogelijkheden van watersport op een milieuvriendelijke manier. ZEBS vindt plaats van woensdag 27 april tot en met zondag 1 mei in Goes en wordt georganiseerd door The Green Wave. 

Aanbod en activiteiten
Het aanbod op ZEBS is divers en ruim. Enkele voorbeelden van wat bezoekers mogen verwachten tijdens de bootshow zijn: Saffier zeiljachten en daysailers, Candela draagvleugelboten, de Scandinavische Rand boten en de 3D-geprinte Duurzame Sloepen. Allen aangedreven door elektrische voortstuwing. De klipper Avontuur zal ook enkele dagen aan de steiger liggen om te bezichtigen. De Avontuur werkt actief aan emissiereductie door het gebruik van blauwe diesel en duurzame materialen in haar activiteiten.

Tijdens de show zijn er allerlei workshops, proefvaarten, lezingen en demo’s. Het publiek kan kennis maken met een enorm scala aan elektrisch varen en andere watersportactiviteiten. Iedereen kan hier gratis op inschrijven. Daarnaast zijn er foodtrucks en er is animatie voor de kinderen, zoals op afstand bestuurbare bootjes, een elektrisch surfboard, roeien en suppen, allemaal met Zero Emission. De volledige draaikom van de haven van Goes is voor het evenement beschikbaar. De activiteiten vinden dagelijks plaats tussen 11.00 en 18.00 uur.

Bezoek voor een overzicht van het aanbod en activiteitenprogramma www.electricboatshow.eu en schrijf gratis is.

The Green Wave
The Green Wave specialiseert zich in alles op het gebied van elektrisch varen. Zoals elektrisch uitgevoerde boten, surfplanken en motoren. Het assortiment boten bevat oa. de daysailers van Saffier Yacht en de tenders van Rand die aangedreven worden door de Torqeedo Cruise motoren. Naast verkoop van producten bouwt The Green Wave ook boten om van traditionele diesel- en benzinemotoren naar elektrisch. Hiervoor bieden zij oa. de motoren van Torqeedo en WaterWorld aan. Meer informatie over het assortiment vindt u op www.thegreenwave.nl.

Prijslijst Torqeedo Travel Ultralight 2022

Nieuwe Torqeedo prijzen per 1 maart

Per 1 maart 2022 gelden er in Nederland nieuwe Torqeedo prijzen.

Prijslijst Torqeedo Travel Ultralight 2022                     Prijslijst Torqeedo Cruise 2022
Torqeedo Travel Ultralight prijslijst                  Torqeedo Cruise prijslijst

De Stille Boot breidt uit!

Romkje Groothedde per 1 januari gestart als manager projecten en communicatie

De Stille Boot is al jaren actief als één van de grootste aanbieders van elektrische voortstuwing en kenniscentrum voor elektrisch varen in Nederland en daarbuiten. Met een hoogwaardig assortiment en het delen van kennis en ervaring wordt een zo groot mogelijk bijdrage geleverd aan het versnellen van de energietransitie op het water. In 2022 wordt de dienstverlening uitgebreid met commerciële en technische trainingen en de samenwerking met partners in de markt verbreed met nieuwe projecten.

Uitbreiding organisatiekracht
Om het groeiende aantal projecten te coördineren en de communicatie te versterken is per 1 januari Romkje Groothedde gestart als manager projecten en communicatie. Met ruim 20 jaar ervaring in de watersport kent zij de markt en de spelers. Vanaf augustus 2021 is zij als freelancer al betrokken bij de inrichting van en verhuizing naar het nieuwe bedrijfspand en verzorgt zij de uitingen op de sociale media kanalen. De positieve samenwerking is per 1 januari voortgezet en uitgebreid. 

“Personen waarmee ik werk omschrijven mij als een enthousiaste en open persoonlijkheid die mensen, processen en organisaties in beweging brengt. Ik houd van een levendige werkomgeving en hoop met mijn organisatie- en communicatiekracht de positie van De Stille Boot te versterken en de missie meer onder de aandacht te brengen. Watersport is mijn passie en de energietransitie heeft voor mij persoonlijk een grote waarde. Met mijn rol binnen het team van De Stille Boot heb ik de mogelijkheid mijn liefde voor beide uit te dragen.” Aldus Romkje Groothedde.

Alleen vaar je sneller, samen kom je verder – Wilt u samen met De Stille Boot werken aan de vormgeving, positie en versnelling van de energietransitie op het water? Of zoekt u een partner die gespecialiseerd is in geïntegreerde totaaloplossingen voor de elektrische voortstuwing van boten? Dan komen we graag met u in contact.

COLUMN | SLOEP OP STROOM – Sloep editie 17 ’21

TERUG NAAR SIERLIJKE SLOEPEN

 

Oorspronkelijk was de sloep een werkboot. En dan meestal een bijboot, die op het dek van grote schepen werd meegenomen. Dat kon een reddingssloep zijn, die uiteraard alleen in noodgevallen werd gebruikt. Of een roeisloep, die werd gebruikt om bemanning naar de wal te brengen op plaatsen waar het grote schip voor anker ging en niet kon aanleggen.

Elke toepassing had zijn eigen vorm sloep. Een vorm die het meest geschikt was voor het doel waarvoor de boot werd gebouwd. Bij de opkomst van de sloep voor de watersport herken je de verschillende vormen terug. Enerzijds begon het met de stoere, vissersbootachtige sloepen van bijvoorbeeld Van Wijk, anderzijds de meer elegante verschijningen, zoals de Kapiteinssloep van Wajer. Beide typen hebben veel navolging gekregen. Later werden de reddingssloepachtige boten populair, zoals de boten van Seafury.

LEKKER SNEL
Los van het karakter en de uitstraling van deze sloepen ontstond er bij de watersporters ook de wens om snel te kunnen varen. Voor dat laatste zijn de klassieke modellen, met vaak een slanke of spitsgat achtersteven, niet zo geschikt. Daar kwamen de tenders uit voort, die met hun brede en aflopende spiegel eigenlijk meer weg hebben van de klassieke speedboten, zoals Riva of Boesch, dan van een sloep. Het overgrote deel van de huidige sloepen en tenders zijn echter nog steeds water verplaatsende en geen snel varende boten. Dat is ook logisch, want op het grootste deel van ons binnenwater mag helemaal niet hard gevaren worden.

MOOIE LIJNEN
Wat wordt dan de volgende fase voor sloepen en tenders? Die zal waarschijnlijk veel meer bepaald worden door de wens en de noodzaak om efficiënter en dus zuiniger te varen. Met het groeiende belang van elektrisch varen groeit de logica om daarmee bij het ontwerpen van boten rekening te houden. Een efficiënt varende boot heeft immers minder vermogen nodig om te varen, dus minder accu’s om dezelfde actieradius te behalen en is daardoor weer lichter én betaalbaarder. Een positieve spiraal dus, zowel voor de prestaties als de portemonnee. Helemaal passend in de trend om minder te verspillen en te vervuilen. En dan komen we toch weer terug bij de slankere, sierlijke sloepen van weleer. Maar dan natuurlijk gecombineerd met modern design en comfort, zodat we volop kunnen genieten van onze sloep en de ontspanning op het water! |

Marcel Schaap

Wilt u de gehele uitgave lezen van SLOEP! editie 17 ’21, bestel een exemplaar via deze link: BESTEL SLOEP! 17 ’21 ONLINE

Fijne feestdagen

Wij wensen u hele fijne feestdagen en een gezond en voorspoedig 2022.

Van 24 december t/m 2 januari zijn wij gesloten.

Nieuwbouw De Stille Boot

De Stille Boot start 2022 energieneutraal

De bouw van het nieuwe bedrijfspand van De Stille Boot aan It Butlân in Heeg nadert de eindfase. In de laatste weken van het jaar wordt de afbouw en het installatiewerk afgerond en in de loop van januari kan het gebouw in gebruik genomen worden. Een mooi vooruitzicht voor de start van 2022.

Bij het ontwerp van het pand zijn duurzame keuzes gemaakt. Vanuit de missie van De Stille Boot¹ vloeit de verantwoordelijkheid voort om op een bewuste manier om te gaan met het gebruik van energie en het beperken van de CO2 footprint.

Energieneutraal bedrijfspand
“Bij het ontwerp en de realisatie is toegewerkt naar een energieneutraal bedrijfspand.” zegt Siebren Sijtsma van DRS Installatietechniek uit Noardburgum. DRS verzorgt al het installatiewerk van de nieuwbouw.“ Alle bedrijfsruimten zijn voorzien van vloerverwarming en deze wordt verwarmd door een Water-Water-Warmtepomp. Door de hoge isolatiewaarde van het gebouw is het mogelijk een volledige waterpomp te gebruiken. In de zomer kunnen de ruimten gekoeld worden met deze installatie. Zo realiseer je een plezierige werkomgeving in alle seizoenen.” Aldus Sijtsma.

Ruim 60 zonnepanelen op het dak en aan de voorgevel van het magazijn zorgen voor de benodigde energie. Met een beoogde opbrengst van 21 MWh per jaar leveren deze panelen voldoende stroom voor de bedrijfsvoering. Het gebruik van uitsluitend Ledverlichting draagt bij aan de energiebesparing.

“We hebben in de breedte gekeken naar manieren om energie en water te besparen. In het oude pand maakten we al gebruik van een warmtepomp en een grijswatersysteem. In het nieuwe pand kunnen we door de verbetering van de technieken nog zuiniger werken.” Vertelt Marcel Schaap, mede eigenaar van De Stille Boot. Om leidingwater te besparen wordt wederom gebruik gemaakt van een grijswatersystem. Hiervoor wordt regenwater en licht verontreinigd huishoudelijk afvalwater afgevangen, gefilterd en gebruikt voor het doorspoelen van de toiletten. Dit zorgt voor 30% tot 40% besparing op het gebruik van schoon drinkwater. “Drinkwater is een waardevol goed en daar spoel je het toilet niet mee door als dat niet nodig is. We drinken liever een extra glaasje!” sluit Schaap af.

Laadplein voor elektrische auto’s
Om in te spelen op de groeiende behoefte aan laadpunten voor elektrisch vervoer worden er op de parkeerplaats 6 laadpunten voor elektrische auto’s aangelegd. Deze laadpunten kunnen gebruikt worden voor het opladen van elektrische auto’s van het personeel of bezoekers van De Stille Boot. Daarnaast zijn de laadpunten toegankelijk voor forenzen en bewoners van Heeg. De laadpalen zijn te gebruiken met een laadpas van E-Flux of de grote leasemaatschappijen.

De voorbereiding voor de verhuizing is in volle gang. Als alle planningen gehaald worden, zullen alle bedrijfsmiddelen en voorraden samen met het team rond 15 januari over gaan naar het nieuwe gebouw. In het voorjaar wordt het pand officieel geopend in de aanwezigheid van klanten en relaties.

Het pand is ontworpen door Heeren 3 Architecten uit Heerenveen en de bouw wordt gerealiseerd door Bouwgroep Noord uit Drachten. Het installatiewerk wordt verzorgt door DRS Installatietechniek uit Noardburgum.

 

¹ De missie van de Stille Boot is om een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan de energietransitie op het water door het aanbieden van integrale totaaloplossingen voor de elektrische voortstuwing van boten.